لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۹

پلیس در تعقیب عامل حمله مرگبار بارسلون؛ «پنج مظنون تروریستی کشته شدند» ‎


پلیس می گوید که در زمان این حمله  مرگبار در بارسلون، خیابان پر از عابران پیاده بود.
پلیس می گوید که در زمان این حمله  مرگبار در بارسلون، خیابان پر از عابران پیاده بود.

در حمله یک خودروی ون به عابران پیاده در بارسلون در روز پنجشنبه ۱۳ نفر کشته و ۱۰۰ نفر مجروح شدند. پلیس می گوید، راننده این خودروی ون گریخته است و جستجو برای دستگیری او ادامه دارد.

مقامات پلیس اسپانیا همچنین بامداد روز جمعه از کشته شدن پنج مظنون دارای کمربند انتحاری در عملیات نیروهای امنیتی در شهر کمبریلز خبر داده اند. گفته می شود این افراد با حمله روز پنجشنبه در بارسلون مرتبط بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام دولت محلی بامداد جمعه گفته است، حمله در کمبریلز مشابه حمله مرگبار بارسلون بود.

این مقام جزییات بیشتری در خصوص ارتباط این دو حمله ارائه نکرده است.

گزارش ها حاکی است که در شهر کمبریلز شش شهروند و یک پلیس نیز مجروح شده اند. اما هنوز پلیس در خصوص چگونگی مجروح شدن این شش نفر اظهار نظر نکرده است.

رسانه ها اسپانیا می گویند، این پنج مظنون قصد داشتند ساعاتی پس از حمله بارسلون به مردم در شهر کمبریلز حمله کنند.

طبق گزارش رسانه های محلی، خودرو این افراد در شهر کمبریلز به یک خودروی پلیس کوبیده است و سپس نیروی های پلیس به سوی افراد حاضر در این خودرو آتش گشودند.

برخی از گزارش ها به نقل از پلیس حاکی است که این افراد جلیقه ها یا کمربند انتحاری داشته اند.

به گزارش رویترز، مقامات پلیس اسپانیا می گویند، مظنونان عملیات «تروریستی» در کمبریلز با حمله در شهر بارسلون مرتبط بودند.

این در حالی است که پلیس اسپانیا می گوید، راننده خودروی ون که روز پنجشنبه در مرکز شهر بارسلون به مردم حمله کرد،‌ متواری است.

جوزپه لویس تراپورو، رییس پلیس منطقه کاتالونیا، پنجشنبه گفته است: دو مظنون به دست داشتن در حمله تروریستی روز پنجشنبه در بارسلون بازداشت شده اند. این دو نفر اسپانیایی و مراکشی هستند. ولی هیچکدام از آنها راننده ون نیستند.

این مقام پلیس اسپانیا اضافه کرده است: یک ون سفید ساعت چهار و ۵۰ دقیقه به وقت محلی با سرعت به مردم و عابران پیاده در محله رامبلا در شهر بارسلون حمله کرد.

وی اضافه کرده است که در زمان این حمله مرگبار، خیابان پر از عابران پیاده بود .

رییس پلیس منطقه کاتالونیا همچنین تاکید کرده است، یکی از کسانی که در این ارتباط بازداشت شده متولد منطقه ملیله است. این منطقه بخشی از خاک اسپانیا محسوب می شود، اما در شمال مراکش واقع شده است.

جوزپه لویس تراپورو می گوید، انفجاری که روز چهارشنبه در یک خانه در الکانار روی داد نیز احتمالا با حمله مرگبار بارسلون مرتبط است.

الکانار جنوب بارسلون واقع شده است.

رییس پلیس منطقه کاتالونیا اضافه کرده است: در این انفجار یک نفر کشته شد. پلیس احتمال می دهد که افراد حاضر در این خانه در حال تهیه مواد منفجره و کمربند انتحاری بودند.

گروه حکومت اسلامی، داعش، دقایقی پس از اعلام هویت یکی از مظنونان «حمله تروریستی» بارسلون از سوی پلیس اسپانیا، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

به گزارش رویترز، شبکه «اعماق» وابسته به داعش، اعلام کرده است: عاملان حمله بارسلون، سربازان گروه حکومت اسلامی بودند که این عملیات را در پاسخ حملات ائتلاف بین المللی انجام دادند.

در همین حال نخست وزیر اسپانیا به بارسلون رفته و بر ضرورت تسریع تلاش ها برای دستگیری عاملان این حمله تاکید کرده است.

به گزارش رویترز، حمله روز پنج‌شنبه در بارسلون، مرگبارترین حمله در اسپانیا پس از حادثه سال ۲۰۰۴ در مادرید است؛ حادثه‌ای که در آن شبه‌نظامیان اسلام‌گرا با بمب‌گذاری در سه ایستگاه قطار شهری مادرید ۱۹۱ تن را کشته و بیش از ۱۸۰۰ تن را مجروح کردند.

XS
SM
MD
LG