لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۵

گروه حکومت اسلامی مسئولیت حمله مرگبار در بارسلون را برعهده گرفت


دقایقی پس از اعلام هویت یکی از مظنونان «حمله تروریستی» بارسلون از سوی پلیس اسپانیا، گروه حکومت اسلامی مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

پلیس اسپانیا شامگاه پنج‌شنبه ۲۶ مردادماه،‌ اعلام کرد که فردی با نام «ادریس اوکابیر»، ۲۸ ساله و تبعه مراکش، را به عنوان یکی از مظنونان حمله روز پنج‌شنبه در بارسلون بازداشت کرده است.

خبرگزاری‌ها همچنین از بازداشت مظنون دیگری خبر داده‌اند که هویت وی هنوز اعلام نشده است.

هجوم یک ون به عابران پیاده در منطقه تاریخی رامبلا در شهر بارسلون، ده‌ها کشته و زخمی به جا گذاشته است. مقام‌های ایالتی در کاتالونیا، تعداد کشته‌شدگان را ۱۲ تن و تعداد زخمی‌ها را بیش از ۸۰ نفر ذکر کرده‌اند.

به نوشته وب‌سایت روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس، ادریس اوکابیر، مظنون بازداشت شده، شهروند مراکشی است که اجازه اقامت قانونی در اسپانیا را داشته است.

بنابراین گزارش آقای اوکابیر در اسپانیا سابقه کیفری داشته و در سال ۲۰۱۲ از بازداشت پلیس آزاد شده است.

به نوشته رسانه‌ها، ادریس اوکابیر در اسپانیا سابقه کیفری داشته و در سال ۲۰۱۲ از بازداشت پلیس آزاد شده است.
به نوشته رسانه‌ها، ادریس اوکابیر در اسپانیا سابقه کیفری داشته و در سال ۲۰۱۲ از بازداشت پلیس آزاد شده است.

منابع مبارزه با تروریسم به نشریه ال‌پائیس گفته‌اند که فرد بازداشت‌شده چهار روز پیش، ۱۳ اوت، از مراکش به اسپانیا بازگشته است.

پلیس همچنین به این نشریه گفته است که اوکابیر، متولد سال ۱۹۸۹، ساکن شهر ریپول اسپانیا بوده و ون سفید رنگ را از سانتا پرپتو، در شمال بارسلون، کرایه کرده است.

روز پنج‌شنبه، پلیس کاتالونیا همچنین اعلام کرد که در حمله‌ای دیگر، راننده یک خودرو که با هجوم به یک ایستگاه بازرسی، به دو افسر پلیس حمله کرده‌بود‌، کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس اسپانیا مشخص نکرده است که آیا میان این حمله با «حمله تروریستی» منطقه رامبلا بارسلون ارتباطی وجود دارد یا خیر.

به گزارش رسانه‌های محلی، یک اتومبیل فورد سفید پس از حمله به دو افسر پلیس در یک ایستگاه بازرسی از محل فرار کرده است اما پلیس سه کیلومتر دورتر از محل حادثه توانسته اتومبیل را متوقف کند. راننده اتومبیل با شلیک گلوله توسط پلیس کشته شد.

توسل به خودرو برای ارتکاب حملات و خشونت‌های خیابانی، از جمله روش‌هایی است که گروه القاعده در سال ۲۰۱۰ به هوادارانش توصیه کرده بود و در سال‌های اخیر هم گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت برخی حملات را که با توسل به این روش انجام شده، بر عهده گرفته است.

بریتانیا، سوئد، آلمان، فرانسه و اتریش، از جمله کشورهایی هستند که از دو سال گذشته به این سو شاهد حملاتی با توسل به خودرو بوده‌اند که در بسیاری از موارد گروه حکومت اسلامی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

علاوه بر این در سال‌های گذشته، برخی فلسطینی‌ها هم برای ارتکاب حملات و خشونت‌های خیابانی علیه شهروندان اسرائیلی متوسل به چنین حملاتی شده‌اند.

در عین حال به گزارش رویترز، حمله روز پنج‌شنبه در بارسلون، مرگبارترین حمله در اسپانیا پس از حادثه سال ۲۰۰۴ در مادرید است؛ حادثه‌ای که در آن شبه‌نظامیان اسلام‌گرا با بمب‌گذاری در سه ایستگاه قطار شهری مادرید ۱۹۱ تن را کشته و بیش از ۱۸۰۰ تن را مجروح کردند.

XS
SM
MD
LG