لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

دبیر کل سازمان ملل نماینده‌ خود را به سوریه می‌فرستد


بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که معاون خود در عملیات پاسداری از صلح را به منظور ارزیابی اوضاع سوریه به این کشور خواهد فرستاد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که درگیری میان نیروهای دولتی سوریه و مخالفان برای در دست گرفتن کنترل مناطق مختلف کشور، همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ بان گی مون شنبه ۳۱ تیر پس از دیدار با مسئولان بلندپایه کرواسی در استراحتگاه تابستانی دوبرونیک واقع در دریای آدریاتیک به خبرنگاران گفت: «معاون خود در عملیات حفاظت از صلح را به سوریه خواهم فرستاد تا اوضاع آنجا را ارزیابی کند. همچنین مشاور ارشد نظامی سازمان ملل متحد برای رهبری ناظران سازمان در این مرحله حساس به سوریه خواهد رفت.»

سخنان‌ بان گی مون یک روز پس از آن مطرح می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای، ماموریت ناظران بین‌المللی در سوریه را به مدت ۳۰ روز تمدید کرد. یک روز پیش از آن نیز روسیه و چین پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی غرب که نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت متوقف نکردن خشونت‌ها تهدید می‌کند، وتو کردند.

دبیر کل سازمان ملل متحد با «مثبت» توصیف کردن تصویب قطعنامه تمدید ماموریت ناظران در سوریه در شورای امنیت گفت: «دولت سوریه به شکل آشکاری در حمایت از غیر نظامیان شکست خورد. از این رو جامعه بین‌الملل در برابر منشور سازمان ملل متحد و عمل برپایه ارزش‌هایی که بر روی آن وضع شده، مسئول است.»

او افزود: «از افزایش شمار کشته‌شدگان در سوریه و افزایش کسانی که مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود می‌شوند، متاسفم. دولت سوریه باید به استفاده از سلاح سنگین علیه ساکنان پایان دهند و عملیات گروه‌های مسلح هم باید متوقف شود.»

بان گی مون تاکید کرد: «راه به سمت صلح روشن است. باید این کشتار و نقض حقوق بشر پایان یابد. باید با رهبری خود سوری‌ها هرچه سریع‌تر به سمت گفت‌و‌گو و انتقال سیاسی و مسالمت آمیز قدرت پیش رفت.»

درگیری‌های دمشق و حلب

دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن دستکم ۹۶ نفر در جریان درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان در این کشور در مناطق مختلف خبر داده است.

شبکه خبری الجزیره گزارش داده است که بیشتر کشته شدگان از دمشق و حومه آن و ادلب هستند. همچنین گلوله‌باران توپخانه‌ای برخی از مناطق دمشق توسط نیروهای دولتی از جمله منطقه کفر سوسه از سر گرفته شد. این وضعیت در حمص و الرستن هم تکرار شد. از سویی درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان در شهر حلب در جریان است.

فعالان سوری تصاویری بر روی شبکه اینترنت منتشر کردند که حمله نیروهای ارتش آزاد سوریه –مخالفان مسلح بشار اسد- به فرماندهی پلیس منطقه الیرموک در دمشق را نشان می‌دهد. این تصاویر نشان می‌دهد که ساختمان این مرکز، به شدت آسیب دیده است. فعالان می‌گویند که نیروهای ارتش آزاد بامداد شنبه به این مرکز حمله کردند و پس از چند ساعت کنترل آن، عقب نشینی کردند.

ارتش آزاد سوریه همچنین اعلام کرده که موفق شده پاسگاه «صاعقه» که محل استقرار نیروهای امنیتی در منطقه المزه دمشق است را به کنترل خود در آورد. این در حالی است که مخالفان پس از عقب رانده شدن از منطقه المیدان در جنوب دمشق توسط نیروهای دولتی تاکنون نتوانستند به آن باز گردند.

در حومه دمشق نیز درگیری‌ها در مناطق داریا و زنیبه ادامه داشت. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای دولتی صبح شنبه مناطق داریا، زینبیه، قدسیه، شبعا، الملیحه، دیر العصافیر و حران را هدف حملات خود قرار دادند.

در حلب نیز شبکه خبری الجزیره گزارش داد که نیروهای ارتش آزاد موفق به کنترل مناطق الصاحور، صلاح الدین و هنانو شدند. با این وجود درگیری‌های شدید میان مخالفان و نیروهای دولتی همچنان ادامه دارد.

این گزارش می‌افزاید که نیروهای دولتی در تلاش است تا با استفاده از تانک و سلاح سنگین، وارد محله‌های تحت کنترل مخالفان شوند.

این در حالی است که پس از درگیری‌های شدید شبانه میان نیروهای ارتش آزاد سوریه و نیروهای دولتی، مخالفان موفق به در دست گرفتن کنترل بخش‌هایی از حومه شمالی ادلب شدند. شهر اعزاز یکی از این مناطق است که تیم‌های خبری الجزیره و شماری دیگر از شبکه‌های خبری، موفق به ورود به آن پس از در اختیار گرفتن کنترل آن به دست مخالفان شدند.

جدا شدن‌ها از نیروهای دولتی

از سوی دیگر یکی از مسئولان ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت که دو افسر بلند پایه سوری به خاک این کشور گریختند.

این گزارش می‌افزاید که این افسران به همراه مجموعه‌ای از آوارگان که شمار آنها به ده هزار نفر می‌رسند، شبانه به سوریه رسیدند.

بدین ترتیب شمار افسران بلند پایه سروی که به ترکیه گریخته‌اند، به « ۲۴ نفر» می‌رسد.

در همین حال اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌ها از جدا شدن بخشی از نیروهای لشگر ۱۸ ارتش سوریه و درگیر شدن آن با نیروهای دولتی در شهرک قطنا در حومه دمشق خبر داد.
XS
SM
MD
LG