لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۵

مرگ رئیس سازمان اطلاعات سوریه در اثر شدت جراحات


هشام بختیار
هشام بختیار
تلویزیون دولتی سوریه روز جمعه، ۳۰ تیرماه، خبر داد که هشام بختیار، رئیس سازمان اطلاعات و رئیس دفتر سازمان امنیت ملی این کشور، در اثر شدت جراحات ناشی از انفجار روز چهارشنبه درگذشته است.

روز چهارشنبه گذشته انفجاری در ساختمان سازمان امنیت ملی سوریه در دمشق رخ داد که در جریان آن شماری از سران امنیتی و نظامی این کشور کشته شدند.

اعلام خبر درگذشت هشام بختیار در حالی صورت می‌گیرد که دولت سوریه تشییع جنازه‌ای رسمی برای آصف شوکت، همسر خواهد بشار اسد و معاون وزیر دفاع، داوود راجحه، وزیر دفاع، و حسن ترکمانی، رئیس ستاد بحران این کشور، برگزار کرد.

این سه تن از کشته‌شدگان انفجار روز چهارشنبه هستند.

در همین حال دمشق سخنان یک مقام روسی درباره آمادگی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، برای کناره‌گیری از قدرت را رد کرده است.

وزارت اطلاع‌رسانی سوریه در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد اعلام کرد که سخنان سفیر روسیه در فرانسه مبنی بر آمادگی بشار اسد برای کناره‌گیری از قدرت «عاری از حقیقت است».

آلکساندر اورلوف، سفیر روسیه در فرانسه، روز جمعه در مصاحبه با رادیو فرانسوی آراف‌ای گفته بود که در کنفرانس ژنو بیانیه‌ای پایانی صادر شد که ناظر به انتقال سوریه به نظامی دموکراتیک‌تر است.

او در این زمینه افزود: «بشار اسد این بیانیه پایانی را پذیرفت و نماینده‌ای برای مذاکره با مخالفان به منظور دستیابی به توافق بر سر این انتقال تعیین کرد. این به این معنی است که او پذیرفته است قدرت را ترک کند، اما تدریجی.»

در کنفرانس ژنو که حدود دو هفته پیش برگزار شد، قدرت‌های بزرگ، همسایگان سوریه و شماری از کشورهای تاثیرگذار در بحران این کشور شرکت کرده بودند. این نشست با عنوان «نشست گروه تماس درباره سوریه» هم شناخته می‌شود.

در همین حال درگیری‌های شدید در دمشق، پایتخت سوریه، و مناطق دیگر این کشور میان مخالفان و نیروهای دولتی پس از حدود یک هفته هم‌چنان ادامه دارد. خبرهایی نیز منتشر شده است حاکی از این که کنترل چند گذرگاه مرزی به دست مخالفان حکومت آقای اسد افتاده است.

عدنان الاسدی از مقام‌های وزارت کشور عراق گفته است که ارتش آزاد سوریه بر همه گذرگاه‌های مرزی میان عراق و سوریه چیره شده است.

از سوی دیگر تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که نیروهای ارتش این کشور موفق شده‌اند منطقه المیدان واقع در جنوب دمشق را از وجود «تروریست‌ها» پاک کند.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از فعالان سوری خبر عقب‌نشینی مخالفان از این منطقه را تایید کرد. بنا بر این گزارش، ابو عمر یکی از افراد مسلح وابسته به مخالفان گفته است که نیروهای دولتی با تانک و خودروهای زرهی به منطقه یورش برده و هم اکنون در بازار اصلی منطقه مستقر هستند.

او عقب‌نشینی مخالفان را «تاکتیکی» توصیف کرد.

رویترز شامگاه پنج‌شنبه خبر داده بود که مخالفان مسلح به مرکز فرماندهی پلیس دمشق یورش برده و ده‌ها تن از نیروهای امنیتی را کشته و زخمی کرده‌اند. آنها همچنین موفق شدند سلاح‌های موجود در این مرکز را به غنیمت ببرند.

روز سه‌شنبه گذرگاه مرزی باب‌الهوا میان سوریه و ترکیه نیز به دست مخالفان بشار اسد افتاد.
XS
SM
MD
LG