لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

شورای امنیت ماموریت ناظران بین‌المللی در سوریه را ۳۰ روز تمدید کرد


 نشست روز پنجشنبه شورای امنیت
نشست روز پنجشنبه شورای امنیت
شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه ۳۰ تیر به اتفاق آرا قطعنامه تمدید ماموریت ناظران بین المللی در سوریه را به مدت ۳۰ روز تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه تهدید کرده بود این قطعنامه را که پیش نویس آن را بریتانیا ارائه داده بود، وتو کند. اما پس از انجام تعدیل‌هایی در آن سرانجام روسیه نیز با این قطعنامه موافقت کرد.

بنا بر این گزارش، دیپلمات‌های حاضر در جلسه شورای امنیت گفته‌اند که هدف از تصویب این قطعنامه این است که به ناظران مهلت داده شود تا برای خروج امن از سوریه آماده شوند.

دیپلمات‌ها افزوده‌اند که این تمدید نهایی است و امکان تمدید دوباره ماموریت ناظران در سوریه وجود ندارد مگر آنکه دمشق به تعهد خود مبنی بر خارج کردن سلاح‌های سنگین از مناطق مسکونی عمل کند.

این گزارش ادامه می‌دهد که در تمدید صورت گرفته، همه توصیه‌های دبیرکل سازمان ملل متحد مد نظر گرفته خواهد گرفت.

بان گی مون دبیرکل سازمان کلل متحد پیشتر خواستار کاهش شمار ناظران که تعداد آ‌نها به ۳۰۰ نفر می‌رسد و همچنین دادن نقش برجسته‌تر سیاسی به آنها شده بود.

ناظران سازمان ملل متحد از حدود یک ماه و نیم پیش به دلیل شدت گرفتن خشونت‌ها در سوریه، فعالیت خود را در این کشور به حال تعلیق در آورده‌اند.

این ناظران برپایه طرح شش بندی صلح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه رفته بودند. آتش بس میان طرف‌های درگیر در سوریه نخستین بند از این طرح است که با وجود حضور ناظران، اجرایی نشد.

سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پس از توصویب قطعنامه گفت که این قطعنامه آخرین فرصت را برای موفقیت ماموریت ناظران ارائه می‌دهد. او همچنین تاکید کرد که واشینگتن به پشتیبانی از معترضان سوریه بدون مسلح سازی آن‌ها ادامه خواهد داد.

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل متحد هم گفت که قطعنامه تصویب شده معتدل و غیرجانبدارانه است. او تاکید کرد که طرف‌های بحران در سوریه مسئول تشدید خشونت‌ها در این کشور هستند.

پنجشنبه روسیه و چین قطعنامه دیگری را که پیش نویس آن را غرب ارائه داده بود، وتو کردند. این پیش نویس برای نظام بشار اسد ضرب الاجلی ۱۰ روزه برای خارج کردن نیرو‌هایش از مناطق مسکونی تعیین کرده بود که در صورت پایبند نبودن این نظام به آن، اعضای شورای امنیت اجازه اعمال تحریم‌های بیشتر بر نظام اسد داشتند.

ادامه درگیری‌ها در سوریه

گزارش‌ها از تشدید درگیری‌ها در سوریه در چند محور از جمله در دمشق پایتخت این کشور حکایت می‌کند و عملیات جنگ و گریز میان نیروهای دولتی و مخالفان همچنان ادامه دارد.

عملیات نیروهای دولتی در منطقه المیدان در جنوب دمشق، مخالفان را مجبور به عقب‌نشینی از این منطقه کرد. تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که نیروهای ارتش موفق شدند منطقه المیدان را از وجود «تروریست‌ها» پاکسازی کند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از فعالان سوری با تایید این خبر گزارش داد که حمله نیروهای دولتی با تانک و خودروهای زرهی به پایگاه‌های مخالفان در منطقه المیدان، آنها را مجبور به عقب‌نشینی از این منطقه کرده است.

در مقابل مخالفان با حمله به یک پایگاه نظامی در نزدیکی دفتر نخست وزیری در دمشق، آن را به آتش کشیدند و نیروهای نظامی و امنیتی حاضر در آن را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

شبکه خبری «شام» هم گزارش داده است که نیروهای دولتی اقدام به گلوله‌باران توپخانه‌ای منطقه البساتین در دمشق کردند.

از سوی دیگر، جنگ گذرگاه‌های مرزی میان نیروهای دولتی و مخالفان سوریه وارد روز دوم خود شد. پس از به کنترل در آوردن بخشی از گذرگاه باب الهوا میان سوریه و ترکیه به دست مخالفان در روز پنجشنبه، اکنون نوبت به گذرگاه‌های میان سوریه و عراق رسیده است.

عدنان الاسدی از مقام‌های امنیتی وزارت کشور عراق در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره تایید کرده است که مخالفان مسلح بشار اسد موفق به کنترل تمام گذرگاه‌های مرزی میان عراق و سوریه شده‌اند.

پس از این اعلام خبرگزاری رویترز گزارش داد که ارتش عراق روز جمعه گذرگاه مهم خرسانیه میان این کشور و سوریه را بست.
XS
SM
MD
LG