لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

ابراهیمی: دولت سوریه با آتش‌بس در عید قربان موافقت کرده است


اخضر ابراهیمی روز چهارشنبه سوم آبان در قاهره
اخضر ابراهیمی روز چهارشنبه سوم آبان در قاهره
اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه اعلام کرد که دولت این کشور با آتش‌بس در روزهای عید قربان موافقت کرده است.

در همین حال وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد که موضع رسمی خود را درباره آتش‌بس روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ابراهیمی در کنفرانس خبری که چهارشنبه ۳ آبان در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار کرد، گفت: «پس از سفری که به دمشق داشتم، دریافتم که دولت سوریه با آتش‌بس در روزهای عید موافق است.»

ابراهیمی هفته گذشته در جریان سفر به ایران خواستار برقراری آتش بس میان دولت و معترضان سوریه در روزهای عید قربان شده بود. تعطیلی عید قربان روز پنجشنبه آغاز می‌شود و تا چهار روز ادامه خواهد داشت.

ابراهیمی زمان مشخصی برای آغاز آتش بس اعلام نکرد اما گفت که دمشق موافقت خود را چهارشنبه یا پنجشنبه اعلام خواهد کرد. او در ادامه گفت: «با برخی طرف‌های دیگر در داخل سوریه تماس گرفتیم که بعضی از آنها رهبران گروه‌های مسلح مخالف بودند، بیشتر آنها نیز موافقت اولیه خود را با آتش‌بس ابراز کردند.»

اخضر ابراهیمی پس از دیدار خود با مقام‌های سوریه از جمله بشار اسد رئیس جمهور این کشور که در روزهای شنبه و یکشنبه صورت گرفت، در کنفرانسی خبری از طرف‌های درگیر خواسته بود به طور داوطلبانه در روزهای عید قربان اعلام آتش‌بس کنند.

فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه ادامه داد: «چنانچه این پیشنهاد طرح کوچک به موفقیت رسید، می‌توانیم برپایه آن گفت‌و‌گویی برای دستیابی به آتش‌بسی طولانی مدت‌تر و مستحکم‌تر را آغاز کنیم که بخشی از روند سیاسی کاملی باشد.»

پس از این سخنان، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که موضع نهایی درباره طرح آتش‌بس را پنجشنبه اعلام خواهد کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه سوریه که آن را خبرگزاری دولتی این کشور منتشر کرده آمده است که فرماندهان نظامی در حال بررسی پیشنهاد ابراهیمی برای آتش‌بس هستند و تصمیم نهایی خود را پنجشنبه اعلام می‌کنند.

پیشنهاد برای آتش بس در سوریه در روزهای عید قربان، با تایید بین‌المللی و منطقه‌ای روبرو شده است. سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، روسیه، چین، ایران و ترکیه، موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام کرده‌اند.

شورای ملی سوریه که در آن طیف‌های گسترده‌ای از معترضان حضور دارند موافقت خود را با طرح ابراهیمی اعلام کرده است. اما مخالفان مسلح و به طور مشخص فرماندهی مشترک شوراهای نظامی مخالفان موافقتی مشروط با این پیشنهاد اعلام کرده‌اند. آزادی بازداشت‌شدگان از زندان‌های نظام سوریه و وجود تضمین‌هایی برای پایبندی نیروهای دولتی سوریه به این آتش‌بس، شرط‌های اعلام شده هستند.
XS
SM
MD
LG