لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

گسترش بیماری سل در جهان در سایه مقاومت دارویی


بیمار مبتلا به سل در پاکستان اکتبر سال ۲۰۱۶
بیمار مبتلا به سل در پاکستان اکتبر سال ۲۰۱۶

شیوع بیماری سل در سراسر دنیا، بیش از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، سال گذشته ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری دچار شده‌اند. این در حالی‌ است که به گفته این سازمان، بودجه کافی برای تحقیقات در راستای ساخت واکسن مناسب‌ و درمان این بیماری کشنده وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این آمار سازمان بهداشت جهانی با آمار سال گذشته سازمان ملل که حاکی از ابتلای ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به بیماری سل بود، مغایرت دارد.

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، میزان مرگ و میر مبتلایان به سل هم افزایش چشمگیری داشته و به مرز ۱.۸ میلیون نفر رسیده است.

مارگارت چنگ، رئیس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «ما مبارزه سختی برای ریشه‌کن کردن جهانی سل در پیش رو داریم.»

به عقیده چنگ اگر یک تلاش عظیم جهانی برای مبارزه با سل صورت‌ نگیرد، افراد بیشتری در سراسر کره زمین به این بیماری دچار خواهند شد.

از هر پنج نفری که به سل دچار می‌شوند، بیماری دو نفر تشخیص داده نمی‌شود و طبیعتا درمانی هم صورت نمی‌گیرد.

سل یک بیماری عفونی است که عامل آن باکتری‌ است. مبتلایان به این بیماری تب و سرفه‌های خونی شدیدی را تجربه می‌کنند.

تقریبا بدن نیم میلیون از افرادی که به سل دچار می‌شوند، نسبت به داروهای کنونی از خود مقاومت نشان می‌دهند. نیمی از این افراد در کشورهای هند، چین و روسیه زندگی می‌کنند.

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرده است که «کارنامه» جهان در مورد سل در سال ۲۰۱۶ بسیار «شوک‌آور» بوده است. در این بیانیه آمده است: «گزارش سالانه سازمان بهداشت جهانی در مورد سل بیدارباشی برای تغییر وضع موجود در مورد سل و تشخیص و درمان انواع مقاوم آن در برابر داروها است.»

شش کشوری که شصت درصد موارد تازه ابتلا به سل در آنها گزارش شده است هند،‌ اندونزی، چین، نیچریه، پاکستان و آفریقای جنوبی هستند.

بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت، میزان ابتلا به این بیماری در هند بسیار بالاتر از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شد. البته این گزارش اذعان می‌دارد که با آنکه میزان ابتلای به سل بالارفته است، اما درصد مرگ و میر بر اثر آن همچنان در حد ۲۲ درصد باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG