لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۹

ترامپ: سال‌ها حماقت واشینگتن از دلایل تیرگی رابطه با روسیه است


دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روسای‌جمهور آمریکا و روسیه در هلسینک
دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روسای‌جمهور آمریکا و روسیه در هلسینک

دیدار روسای‌ جمهور آمریکا و روسیه روز دوشنبه در هلسینکی آغاز شد. پیش از برگزاری این دیدار، دونالد ترامپ سال‌ها «حماقت واشینگتن» را از دلایل تیرگی مناسبات دو کشور توصیف کرده بود. انتظار می‌رود سوریه و حضور نیروهای ایرانی در این کشور از جمله محورهای مذاکرات رهبران آمریکا و روسیه باشند.

دونالد ترامپ در آغاز دیدار خود با ولادیمیر پوتین گفت: «جهان می‌خواهد ما را دوست ببیند» و افزود: دو کشور «فرصت‌های بزرگی» داشته‌اند اما روابط آنها در چند سال گذشته خوب نبوده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت که با همتای خود درباره موضوعات تجاری، نظامی، موشکی، سلاح‌های اتمی و چین رایزنی خواهد کرد. دونالد ترامپ، شی‌ جینگ‌‌پینگ، رهبر چین، را «دوست مشترک» خود و ولادیمیر پوتین توصیف کرد.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که به گمان او روسیه و ایالات متحده می‌توانند «رابطه‌ای فوق‌العاده‌» داشته باشند.

ولادیمیر پوتین نیز که با تاخیر ۴۵ دقیقه به کاخ ریاست جمهوری فنلاند رسیده بود، اظهارداشت وقت آن است که به طور جدی با دونالد ترامپ در باره روابط دو کشور قدرتمند و مسائل جهانی صحبت کند.

آقای ترامپ روز دوشنبه ۲۵ تیر، ساعاتی پیش از دیدار با همتای روس خود در توئیتی نوشت: «به لطف سال‌ها حماقت و بلاهت واشینگتن و الان هم با لجن پراکنی فریبکارانه، روابط ما روسیه هرگز به این بدی نبوده است».

توئیتر وزارت خارجه روسیه توئیت رئیس‌جمهور آمریکا را «لایک» کرد.

دیدار روسای‌جمهور آمریکا و روسیه در حالی روز دوشنبه در هلسینکی، پایتخت فنلاند، آغاز شد که رابرت مولر، بازرس ویژه، روز جمعه ۲۲ تیر، علیه ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه به اتهام هک کردن کمپین دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام جرم کرد.

شماری از اعضای کنگره آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، دیدار دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین در هلسینکی را محکوم کرده‌اند.

رابرت مولر بر روی پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تبانی تیم انتخاباتی دونالد ترامپ با مسکو کار می‌کند؛ تاکنون شماری از نزدیکان آقای ترامپ، در این مورد مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا هرگونه تبانی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری با روسیه را رد کرده است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه در توییتر خود بار دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، را متهم کرد که در مورد دخالت روسیه در انتخابات و هشدارهای اف‌بی‌آی هیچ اقدامی نکرد.

روسای‌جمهور آمریکا و روسیه روز دوشنبه در کاخ ریاست جمهوری فنلاند در شهر هلسینکی گفت‌وگوهای دو نفره خود را آغاز کردند و قرار است پس از آن همراه با مشاوران خود گفت‌وگوها را ادامه دهند.

انتظار می‌رود سوریه و حضور نیروهای ایرانی در این کشور، اسرائیل و تحریم‌های ایران از جمله محورهای مذاکرات رهبران آمریکا و روسیه باشند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز دوشنبه با اشاره به اختلاف نظر دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در مورد ایران، گفت‌وگوی دو رهبر در این زمینه را «دشوار» توصیف کرد.

سخنگوی کرملین به شبکه تلویزیونی «راشا تودی» گفت: «روشن است که دو رئیس جمهور درباره سوریه تبادل نظر خواهند کرد. ما خیلی خوب رویکرد واشینگتن درمورد ایران را می‌دانیم. اما همزمان، ایران شریک خوب ما در اقتصاد و تجارت و دیالوگ سیاسی است. بنابراین تبادل نظر آسانی نخواهد بود».

هر دو سیاستمدار پیش از این جملاتی ستایش‌آمیز درباره یکدیگر به زبان آورده‌اند.

دونالد ترامپ همچنین روز یکشنبه و ساعتی بعد از پایان فینال جام جهانی، این رقابت‌ها را «به معنای واقعی عالی» توصیف کرد و برگزاری آن را به شخص ولادیمیر پوتین تبریک گفت.

با استفاده از خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس و اینترفکس، روزنامه نیویورک‌تایمز و شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان/ح.ر/ر.ب
XS
SM
MD
LG