لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

ترکیه در اقدامی متقابل در مورد سفر شهروندانش به آمریکا هشدار داد


ترکیه به شهروندان خود در مورد به سفر به ایالات متحده هشدار داد و اعلام کرد اتباع این کشور با خطر «بازداشت‌های خودسرانه» و حملات تروریستی مواجه هستند.

این اقدام ترکیه در پی صدور هشداری مشابه از سوی وزارت خارجه آمریکا، درباره سفر به ترکیه در روز چهارشنبه صورت گرفته است.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده بیانیه وزارت خارجه ترکیه تقریباً با مشابه آمریکایی‌ آن یکسان است و در آن به نسبت به افزایش خطر تررویسم و «خطر بازداشت خودسرانه» در آمریکا هشدار داده شده است.

با تیره شدن روابط آنکارا و واشینگتن، آمریکا خدمات صدور ویزا برای شهروندان ترکیه‌ای را برای چند ماه به حال تعلیق درآورد.

این موضوع پس از بازداشت متین توپوز، یکی از کارکنان کنسولگری آمریکا در استانبول به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن اعلام شد.

ترکیه همچنین حمزه اولوچای، مترجم کنسولگری آمریکا در آدانا، را به اتهام ارتباط با شورشیان کرد بازداشت کرده است.

مقام‌های ترکیه فتح‌الله گولن را طراح کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ می‌دانند و خواستار استرداد او شده‌اند. گولن این اتهام را رد کرده و آمریکا نیز از تحویل وی به ترکیه خودداری کرده است.

ترکیه همچنین محکومیت محمد هاکان آتیلا معاون مدیرکل کل بانک هالک در روز ۱۳ دی ماه را، یک «توطئه سیاسی» دانسته و ‌آن را «افتضاح قانونی» نامیده است.

محمد هاکان آتیلا متهم شده است که به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران کمک کرده است.

در پرونده نقض تحریم‌های ایران، ۹ نفر از سوی دادستانی آمریکا متهم شده‌ بودند که رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا از میان این عده در آمریکا در بازداشت هستند.

رضا ضراب در اعترافات خود گفته بود «بانک زراعت» و واقف بانک ترکیه در دور زدن تحریم‌های ایران نقش داشته‌اند و شماری از مقام‌های بلندپایه ترکیه در ازای دور زدن تحریم‌ها رشوه‌های کلان دریافت کرده‌اند.

آقای ضراب اقرار کرده به محمد ظفر چاغلایان، وزیر سابق اقتصاد ترکیه، برای انتقال طلای ایران، ۵۰ میلیون دلار رشوه داده است. او همچنین گفته است پول نفت و گاز ایران از طریق هالک‌ بانک به طلا تبدیل شده و از آنجا برای فروش و تبدیل به پول نقد به دبی فرستاده می‌شد.

از سوی دیگر ترکیه به خاطر حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق در سوریه، به شدت ابراز نارضایی کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG