لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

اردوغان: ترکیه سفارتخانه خود در فلسطین را در اورشلیم شرقی بنا می‌کند


رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که سرکنسول ترکیه در اورشلیم، بیت‌المقدس، از هم‌اکنون سفیر ترکیه [در فلسطین] محسوب می‌شود.
رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که سرکنسول ترکیه در اورشلیم، بیت‌المقدس، از هم‌اکنون سفیر ترکیه [در فلسطین] محسوب می‌شود.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که کشورش می‌خواهد سفارت خود در فلسطین را در بخش شرقی اورشلیم، بیت‌المقدس، بنا کند. او پیش از این نیز از رهبران کشورهای اسلامی خواسته بود که این ناحیه را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه ۲۶ آذر در سخنرانی خطاب به اعضای حزب خود، عدالت و توسعه، گفت که سرکنسول ترکیه در اورشلیم، بیت‌المقدس، از هم‌اکنون سفیر ترکیه [در فلسطین] محسوب می‌شود.

این گزارش می‌گوید که مشخص نیست ترکیه چگونه می‌خواهد سفارتخانه خود را اورشلیم، بیت‌المقدس، دایر کند چرا که اسرائیل کنترل این شهر را از در دست دارد و آن را پایتخت خود می‌داند.

آقای اردوغان اظهار داشت: «به امید خدا روزی که به صورت رسمی چنین اقدامی را انجام بدهیم نزدیک است. به اذن خداوند ما سفارت خود را آنجا بنا می‌کنیم».

فلسطینی‌ها می‌خواهند اورشلیم شرقی را به عنوان پایتخت آینده خود اعلام کنند، منطقه‌ای که اسرائیل از سال ۱۹۶۷ در پی جنگ آنجا را اشغال کرده است.

این در حالی است که تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل واکنش خشمگین کشورهای اسلامی را برانگیخت.

روز چهارشنبه گذشته نیز استانبول میزبان رهبران کشورهای اسلامی بود که در جریان آن رجب طیب اردوغان تأکید کرد که کشورهای اسلامی از خواسته خود مبنی بر اعلام اورشلیم شرقی به عنوان پایتخت فلسطین کوتاه نخواهند آمد.

رویترز می‌نویسد که سخنان اردوغان درباره اورشلیم سیاست چندین دهه‌ای جامعه جهانی را به چالش می‌کشد چرا که این مدت همواره بحث بر این بوده که سرنوشت اورشلیم یا همان بیت‌المقدس در جریان مذاکرات صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باید مشخص شود.

حضور سفارتخانه‌های خارجی از جمله سفارت ترکیه در شهر تل‌آویو نیز گویای وضعیت نامشخص شهر اورشلیم است.

بیانیه‌ای که سران کشورهای اسلامی پس از نشست استانبول اعلام کردند عنوان می‌کند که تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل به معنای آن است که واشنگتن دیگر نمی‌تواند نقش حامی مذاکرات صلح خاورمیانه را ایفا کند.

XS
SM
MD
LG