لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

سفر قریب‌الوقوع اخضر ابراهیمی به تهران


حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب یکشنبه ۲۵ اسفند، به تهران سفر خواهد کرد.

در همین حال‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از ایران و روسیه خواسته است تا بر دولت سوریه برای از سرگیری گفت‌و‌گو‌ها با مخالفان، فشار آورند.


سفر ابراهیمی به تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرعبدالهیان جمعه ۲۳ اسفند اعلام کرد که ابراهیمی، عصر یکشنبه در تهران خواهد بود.

او افزود که فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسائل سوریه، با حسن روحانی رئیس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و شماری دیگر از مسئولان ایران دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

ابراهیمی آبان ماه گذشته و پیش از برگزاری دور نخست مذاکرات میان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه هم به تهران سفر کرده بود. او در این سفر با اشاره به اهمیت نقش ایران در منطقه، خواستار حضور مقام‌های ایرانی در کنفرانس بین المللی صلح سوریه موسوم به ژنو۲ شده بود.

ایران به این کنفرانس دعوت شد اما تهدید ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه به شرکت نکردن در کنفرانس، باعث شد که‌ بان گی مون، دعوت از تهران را باز پس گیرد. ایران بزرگ‌ترین متحد منطقه‌ای نظام بشار اسد به شمار می‌آید.

روز جمعه، دمشق، ابراهیمی را متهم کرد که با سخن گفتن درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه، از چارچوب ماموریتش، تجاوز کرده است.

ابراهیمی روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری در حاشیه جلسه شورای امنیت در نیویورک گفته بود که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، تمام تلاش‌ها و مذاکرات صورت گرفته برای پایان دادن به جنگ‌های داخلی این کشور را از میان خواهد برد.

عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت: «سخنان اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه درباره انتخابات ریاست جمهوری، در چارچوب ماموریت واگذار شده به او نیست.»

او افزود: «ابراهیمی باید به نقش خود به عنوان میانجی احترام بگذارد و بی‌طرف باشد... سخنانش عبور از حد و مرز ماموریت او است.»

او تاکید کرد: «نه ابراهیمی و نه هیچ کس دیگر حق ندارد در امور داخلی سوریه دخالت کند.»

الزعبی ادامه داد: «ابراهیمی حق ندارد سیاست‌های آمریکا را در سوریه اجرا کند. تصمیم برای انتخابات را مقام‌های سوری می‌گیرند و هیچ کس نمی‌تواند قانون اساسی را در کشور تعطیل کند.»

ابراهیمی گفته بود: «اگر انتخابات برگزار شود، معتقدم که اپوزیسیون دیگر به مذاکرات با دولت اهمیت نخواهد داد.»

کنار رفتن بشار اسد از قدرت، خواست اصلی اپوزیسیون سوریه به شمار می‌آید.

با وجود اینکه دوره ریاست جمهوری اسد ۲۶ تیر ۱۳۹۳ به طور رسمی پایان می‌یابد، اما او تاکنون به طور رسمی، نامزدی خود را در انتخابات اعلام نکرده است. او دی ماه گذشته به خبرگزاری فرانسه گفته بود که «شانس زیادی» برای نامزدی‌اش در انتخابات وجود دارد.

پارلمان سوریه، جمعه بندهای متعلق به شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در قانون انتخابات را تصویب کرد. برپایه مواد تصویب شده، هیچکدام از شخصیت‌های اپوزیسیون که در خارج از سوریه حضور دارند، حق نامزدی در انتخابات را نخواهند داشت. این قانون شرط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را، حضور پیوسته در سوریه در ۱۰ سال گذشته، عنوان کرده است.

بان گی مون خواستار فشار تهران و مسکو بر اسد شد

بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد جمعه از تهران و مسکو خواست بر دولت سوریه برای از سرگیری مذاکرات با اپوزیسیون فشار آورند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌بان گی مون که در کنفرانس خبری پس از جلسه غیر رسمی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخن می‌گفت، اظهار داشت: «کسانی که دارای اثر گذاری هستند همچون دولت‌های روسیه و ایران می‌توانند به دولت سوریه بگویند که باید با موضعی سازنده‌تر به کنفرانس ژنو بیاید.»

او افزود: «ایران کشور مهمی در منطقه است و می‌تواند نقش مهمی ایفا کند، همچون فهماندن این نکته به دولت سوریه که باید به شکل سازنده‌تری در کنفرانس ژنو شرکت کند.»

در پاسخ به سوالی درباره انتخابات ریاست جمهوری در سوریه که قرار است تابستان آینده برگزار شود، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «اگر اسد نامزد این انتخابات باشد، بسیار دشوار است که بتوان گفت‌و‌گوهای صلح را در ژنو پیش برد، چرا که یکی از اهداف مذاکرات، تشکیل دولت انتقالی است.»

در دور گذشته مذاکرات، دولت و اپوزیسیون سوریه بر سر اولویت بحث‌ها با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. در حالی که دولت سوریه می‌گفت ابتدا باید مساله مبارزه با تروریسم مورد بحث گذاشته شود، اپوزیسیون خواستار مطرح شدن مساله تشکیل دولت انتقالی به عنوان بحث نخست بود.
XS
SM
MD
LG