لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

فرانسه، شگفتی‌ساز فینال لیگ جهانی والیبال


مرحله نهایی لیگ جهانی ۲۰۱۵ والیبال به میزبانی برزیل آغاز شد و تیم ملی فرانسه با برتری مقابل میزبان رقابت‌ها، شگفتی‌های امسال خود را تداوم بخشید.

آبی‌پوشان فرانسه و ایتالیا با غلبه بر برزیل و صربستان، دو پیروزی غیر منتظره را به ثبت رساندند. فرانسه ۳-۱ برزیل را برد و ایتالیا هم که چهار ستاره‌اش را به خاطر بی‌انضباطی اخراج کرده بود، در پنج ست از سد صربستان گذشت.

این پانزدهمین پیروزی متوالی فرانسوی‌ها در لیگ امسال است که هنوز شکستی متحمل نشده‌اند. آنها که در سطح ۲ لیگ حضور داشتند، در هر ۱۲ بازی رفت و برگشت مقابل جمهوری چک، ژاپن و کره جنوبی به برتری رسیدند.

فرانسه برای راهیابی به فینال باید یک مرحله بیشتر بازی می‌کرد. به همین خاطر بلافاصله راهی وارنا شد تا در فینال مسابقات سطح ۲ حضور یابد.

فرانسوی‌ها ابتدا مقابل شاگردان خولیو ولاسکو قرار گرفتند و به راحتی در سه گیم متوالی از سد آرژانتین گذشتند. آلبی سلسته در گیم نخست این بازی فقط ۱۳ امتیاز گرفت.

در طرف مقابل، بلغارستان از سد بلژیک گذشت و به فینال رسید تا در تک بازی خانگی، پذیرای فرانسه باشد. این بازی هم با نتیجه ۳-۰ به سود فرانسه تمام شد. تیم قدرتمند بلغارستان در گیم اول بیشتر از ۱۶ امتیاز کسب نکرد.

در حالی که بقیه تیم‌ها استراحت کرده بودند، فرانسه فقط چهار روز بعد باید از این فینال در اروپای شرقی روانه آمریکای جنوبی می‌شد. برزیل فاتح ۹ دوره لیگ جهانی، در خانه منتظر تیمی بود که طبیعتاً باید خسته و تحلیل رفته از راه می‌رسید.

بازی اما جلوه دیگری داشت. گیم اول را برزیل ۲۷-۲۵ برد که تنها ست برده سلسائو بود. در ست بعدی فرانسه به پیروزی ۲۵-۲۱ رسید. ست طولانی سوم که زیباترین بخش از این رقابت مهیج بود، با برتری ۳۱-۲۷ خروس‌ها به اتمام رسید.

در گیم چهارم هم آنتونین روزیر، آروین انگاپث، کوین له‌رو، بنجامین تونیوتی و ژنیا گربنیکوف میزبان خود را کلافه کردند و فقط ۱۹ امتیاز دادند تا هر سه امتیاز بازی را کسب کنند.

برنارد رزنده سرمربی برزیل پس از شکست تیمش گفت: در ست سوم سرویس‌های زیادی از دست دادیم. باید از این تجربه بهره ببریم و نقاط ضعف را قبل از بازی با آمریکا برطرف کنیم.

موریلیو کاپیتان برزیل هم یادآور شد: آنها تمرکزشان را روی ایجاد هماهنگی با سرویس گذاشتند و ما را تحت فشار قرار دادند. بازی برای ما شکل پیچیده‌تری پیدا کرد؛ برای گردش توپ به مشکل خوردیم.در بازی با آمریکا اگر پیروز نشویم باید از مسابقات خداحافظی کنیم.

لوران تیلی سرمربی فرانسه پس از پیروزی تیمش گفت: این یک نتیجه غیر عادی است. زمانی در بازی نمی‌دانستیم چگونه باید جلو برویم اما رفته‌رفته توانستیم آرامش خود را حفظ کنیم. تمرکز کردیم و سرویس‌های خوبی زدیم.

بنیامین تونیوتی کاپیتان فرانسه هم گفت: «شروع یک بازی سنگین در ریو آسان نیست اما ما خیلی خوب شروع کردیم. گام به گام بهتر شدیم و بر بازی تسلط پیدا کردیم که رمز پیروزی ما همین بود.»

ایتالیا هم دست به کار بزرگی زد و بدون در اختیار داشتن چهار بازیکن اصلی‌اش توانست ۳ بر ۲ صربستان را شکست دهد. جالب اینکه در مرحله گروهی از چهار بازی رو در روی این دو تیم، ایتالیا با وجود برخورداری از تمام ستارگانش فقط یک پیروزی کسب کرده بود!

پیش از این مسابقه چهار ستاره آتزوری «ایوان زایتسف، دراگان تراویسا، جولیو سابی و لوئیجی رانداتزو» به دلیل شب زنده‌داری در برزیل از تیم ملی اخراج شدند.

ایوان زایتسف با عذرخواهی از سرمربی و هم‌تیمی‌ها در فیسبوک خود نوشت: «قانون را زیر پا گذاشتم. نباید شب اتاق را ترک می‌کردم و ساعت ٢:٣٠ بامداد باز می‌گشتم. طبیعی است که تنبیه شوم. اطمینان دارم اعضای تیم از من پیروی نخواهند کرد.»

در دومین روز از مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال، برزیل و آمریکا در برابر هم می‌ایستند. لهستان هم به مصاف ایتالیا خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG