لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

جام جهانی والیبال؛ شکست ایران در برابر استرالیا


تیم ملی والیبال استرالیا که در هفت بازی از هشت دیدار خود در جام جهانی شکست خورده بود، مقابل ایران با نتیجه ۳-۰ به برتری رسید.

این ششمین شکست ایران در جام جهانی ۲۰۱۵ است. شاگردان اسلووبودان کواچ حالا در رده هفتم قرار دارند، اگر در دو بازی باقی مانده به برتری برسد و ژاپن نیز هر دو بازی خود را واگذار کند، ممکن است ایران در جایگاه ششم بایستاد. این در حالی است که فقط دو تیم از این مسابقات به المیک راه خواهند یافت.

همزمان، تیم ‌ملی جوانان ایران در رتبه دوازدهم مسابقات جهانی قرار گرفت تا ضعیف‌ترین نتیجه‌ خود را در تاریخ این مسابقات رقم بزند. پیش از این، تیم‌های زیر ۲۳ سال و دانشجویان ایران نیز از کسب نتایج مطلوب بازماندند.

تیم دوم ایران عنوان قهرمانی آسیا را در تهران از دست داد. پیکان در جام باشگاه‌های آسیا ناموفق بود و از مجموع تیم‌های ایران، فقط نوجوانان توانستند به مقام سوم جهان دست یابند.

ایران در جام جهانی ۲۰۱۵ تاکنون سه پیروزی مقابل ژاپن، ونزوئلا و تونس و همچنین شش باخت مقابل آرژانتین، ایتالیا، روسیه، لهستان، آمریکا و استرالیا متحمل شده است.

تیم ملی والیبال ایران در برابر استرالیا با ترکیب شهرام محمودی، محمد موسوی، عادل غلامی، سعید معروف، فرهاد قائمی و مهدی مرندی به میدان رفت و ست نخست را با حساب ۲۵ - ۲۷ واگذار کرد.

همین نتیجه در ست دوم هم تکرار شد. در ست سوم اما ایران نتوانست از مرز ۲۲ امتیاز بگذرد و رقابت با استرالیا را بدون کسب امتیاز به پایان رساند. استرالیا در حالی به دومین بردش دست یافت که پیروزی قبلی را به سختی و در پنج ست مقابل مصر کسب کرده بود.

برتری استرالیا در دفاع روی تور، سرویس خوب و انگیزه بالای آنها در کسب نتیجه، از عوامل پیروزی این تیم بود. تیمی که در مرحله بعدی مسابقات گزینشی برای المپیک نیز رقیب ایران است.

هم‌بازیان سعید معروف در بازی بعدی، سه شنبه به مصاف کانادا خواهند رفت. دیداری که پیش از آغاز رقابت‌ها، تصور می‌شد یک برتری قطعی و نبردی آسان برای تیم ایران است.

اسلوبودان کواچ پس از بازی گفت: معمولاً نمی‌توانیم مقابل استرالیا خوب کار کنیم. در انتخابی المپیک لندن نیز به این تیم باختیم و در مسابقات جهانی در جدالی دشوار به پیروزی رسیدیم. امروز هیچ کاری نتوانستیم انجام دهیم.

سرمربی تیم ملی ایران در ادامه گفت: «استرالیا بهتر از ما کار کرد. در طول تورنمنت خوب بازی نکردیم. فکر می‌کنم مشکل اصلی تیم ما ذهنی است.»

دیدگاه منتقدان درباره دلایل شکست‌های والیبال ایران، متنوع است. از مقصر دانستن کواچ تا بی‌انگیزگی بازیکنان، نکات متفاوتی مطرح می‌شود.

مصطفی کارخانه از سر‌شناس‌ترین مربیان داخلی، در این باره می‌گوید: متاسفانه غروری بر فضای والیبال حاکم شده که باید بشکند. باید قبول کنیم که عملکرد خوبی نداشتیم. نباید در باد بردهای قبلی تیم ملی بخوابیم.

کارخانه در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا یادآور شد: «قبول نمی‌کنم که بازیکنی در تیم ملی عمداً نخواهد خوب بازی کند اما قطعاً نشاط و شادابی همیشگی را ندارند. نمی‌دانم چرا برخی تقصیر را فقط گردن مربی می‌اندازند. در بازی با استرالیا مگر کواچ چکار می‌توانست انجام دهد. استرالیا بهتر سرویس زد و قطر پاسور این تیم روزی استثنایی را پشت سر گذاشت.»

در سایر مسابقات و در مهمترین بازی، لهستان اولین شکست را به آمریکا تحمیل کرد و فقط یک گیم به حریف خود داد. شاگردان آنتیگا با این پیروزی به صدر جدول رسیدند. آنها دو مسابقه با ژاپن و ایتالیا را در پیش دارند.

ایتالیا موفق شده در سه گیم متوالی بر روسیه غلبه کند. حالا جدال روسیه با آمریکا و رقابت ایتالیا مقابل لهستان، سرنوشت سازترین بازی‌های جام جهانی برای تعیین دو تیم المپیکی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG