لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

ظریف: آمریکا در نهایت به برجام پایبند خواهد ماند


دیدار وزیران خارجه ایران و نروژ در اسلو
دیدار وزیران خارجه ایران و نروژ در اسلو

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران می‌گوید دولت دونالد ترامپ در نهایت به توافق هسته‌ای وین پایبند خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز محمدجواد ظریف که به برای شرکت در مجمع اسلو فروم به نروژ سفر کرده، گفت: «متأسفانه رفتار دولت جدید در واشینگتن خیلی امیدوارکننده نیست.»

وزیر خارجه ایران که پس از دیدار با همتای نروژی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «ما معتقدیم در نهایت آنها خواهند فهمید که ضروری‌ است که به این توافق پایبند باشند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پیشتر توافق اتمی سال ۲۰۱۵ با ایران را «فاجعه» و «بدترین توافق» موجود خوانده و گفته بود از این توافق کنار می‌کشد.

وزیر خارجه ایران، در ادامه گفت: «من معتقدم که دولت آمریکا خواهد فهمید به نفع آمریکا و به نفع صلح و امنیت جهانی است که به تعهداتش [در مورد برجام] عمل کند.»

در همین حال گزارش خبرگزاری ایرنا حاکی است که وزیر خارجه ایران در بدو ورود به اسلو، به طرح‌ تحریم‌‌های جدید ایران واکنش نشان داده و گفته است پیش از این دو بار درباره «بد‌عهدی‌های آمریکا» برای فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیام ارسال کرده است.

محمدجواد ظریف اقدام سنای آمریکا برای تدوین تحریم‌های جدید علیه ایران را «کوته‌نظری‌» خواند و آن را «نشان‌دهنده سیاست غلطی» دانست که «دولت آمریکا به خصوص بعد از انتخابات اخیر دنبال کرده است.»

سنای آمریکا روز چهارشنبه هفدهم خرداد با ۹۷ رأی موافق و دو رأی مخالف، با رأی‌گیری بر سر بسته جدید تحریمی علیه ایران، راه را برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هموار کرد.

در طرح جدید سنا ایران به خاطر برنامه موشک‌های بالیستیک، «حمایت از تروریسم» و «نقض حقوق بشر» مورد تحریم قرار خواهد گرفت.

روز یکشنبه عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، اعلام کرد کمیسیون مشترک برجام احتمالا در تیرماه امسال تشکیل می‌شود و گفت در صورت اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا، ایران آن را در راستای نقض برجام می‌بیند.

کمیسیون مشترک برجام، شامل نمایندگان گروه ۱+۵ و ایران است که بر روند اجرای توافق اتمی وین نظارت دارد.

در جریان سفر به نروژ، آقای ظریف در دیدار با فردریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تصریح کرد که ایران هیچگاه به طور یکجانبه ناقض برجام نخواهد بود.

گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا از این دیدار حاکی است که خانم موگرینی هم بر «تعهد و مسئولیت اتحادیه اروپا در اجرای برجام» تأکید کرده است.

در همین روز در وین، یوکیا آمانو در گزارش کار خود به شورای حکام اعلام کرد که این آژانس همچنان به نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.

دوازدهم خرداد ماه امسال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ایران بر تعهدات خود در توافق اتمی پایبند مانده و انحرافی در برنامه خود نداشته است.

یوکیا آمانو روز دوشنبه همچنین گفت طبق اطلاع این آژانس به زودی ۲۰ تن از آب سنگین از ایران خارج خواهد شد.

XS
SM
MD
LG