لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

زاکربرگ به دخترش قول داد ثروتش را صرف امور خیریه کند


مارک زاکربرگ موسس و رئیس هیت مدیره فیس بوک روز سه‌شنبه اول دسامبر اعلام کرد که به همراه همسرش، دکتر پریسلا چنگ، تصمیم گرفته‌اند که ۹۹درصد از سهام شخصی‌شان در فیس بوک را خرج امور خیریه کنند.

به گزارش نیویورک تایمز، این تصمیم که قرار است در «طول زندگی» زاکربرگ و چنگ اتفاق بیافتد، در نامه‌ای سرگشاده به دختر تازه بدنیا‌ آمده این زوج ، مکس، اعلام شد. مکس هفته گذشته، پس از چند بار تلاش ناموفق زاکربرگ و چنگ برای بچه دار شدن، به‌دنیا آمد.

این زوج موفق دنیای تکنولوژی اعلام کردند که موسسه‌ای به نام «چنگ زاکربرگ» را تاسیس خواهند کرد که در زمینه‌های« آموزش، درمان، ارتباطات مردمی و ساخت جوامعی قدرتمند» فعالیت خواهد کرد.

اما تولد مکس تنها بهانه‌ای برای ادامه فعالیت‌های بشر دوستانه زاکربرگ و چنگ است که ثروت آنها چیزی در حدود ۴۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. در سال ۲۰۱۰ آنها صد میلیون دلار را به توسعه مدارس شهری در ایالت نیوجرسی آمریکا اختصاص دادند.

فیس‌بوک اعلام کرده است که زاکربرگ ریاست خود را در این شرکت حفظ خواهد کرد و در سه سال آینده می‌تواند هر سال تا یک میلیارد دلار از سهامش را بفروشد یا هدیه دهد.

دکتر لری برلیانت که راستای همراه کردن غول‌های تکنولوژی با امور بشردوستانه فعالیت می‌کند می‌گوید با آنکه افرادی مثل مارک بنیاف (مدیر عامل سیلز فورس) یا جف اسکول (یکی از موسسان ای بی) هم میلیون‌ها دلار را صرف امور خیریه کرده‌اند، اما زاکربرگ و چنگ بیش از هر جوان دیگری، آنهم وقتی هنوز به نسبت در ابتدای زندگی حرفه‌ای خود قرار دارند، به امور بشردوستانه اهمیت می‌دهند. او می‌گوید که امیدوار است رفتار این زوج الگویی برای نسل خودشان باشد.

چنگ و زاکربرگ در نامه سرگشاده‌شان به مکس اشاره کرده‌اند که آنها می‌خواهند فنآوری‌ای تولید کنند که قادر به تغییر جهان و بهتر کردن آن باشد.

هفته گذشته و در راستای کنفرانس جهانی پاریس درباره مسئله گرمایش زمین، مارک زاکربرگ به همراه بیل گیتس، موسس مایکروسافت و ثروتمندترین فرد جهان، قراردادی را در جهت توسعه انٰرژی‌های پایدار و غیرفسیلی امضا کردند.

بیل گیتس و وارن بافت، میلیارد دیگر آمریکایی، چند سال پیش تلاشی را در جهت متقاعد کردن ثروتمندترین افراد جهان برای بخشیدن بیش از نیمی از ثروت خود و اختصاص آن به امور بشردوستانه شروع کرده‌اند. مارک زاکربرگ یکی از اولین افرادی بود که به این دعوت پاسخ مثبت داد. بیل گیتس گفته است که ۹۵ درصد ثروت شخصی‌اش را که چیزی در هشتاد و پنج میلیارد دلار است، صرف امور خیریه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG