لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

کانادا: ایران منبع تامین سلاح شورشیان افغانستان است


وزیر دفاع کانادا به همراه ژنرال ريک هيلر، فرمانده نيروهای نظامی این کشور در افغانستان، به صورت غير منتظره ای به قندهار سفر کرد.
وزیر دفاع کانادا به همراه ژنرال ريک هيلر، فرمانده نيروهای نظامی این کشور در افغانستان، به صورت غير منتظره ای به قندهار سفر کرد.

پيتر مک کی، وزير دفاع کانادا روز سه شنبه گفت: ايران منبع تامین سلاح برای شورشیان در افغانستان است که عليه نيروهای بين المللی ائتلاف استفاده می شود.




آقای مک کی گفت:«ما از ايرانيان خواستيم که اين مشکل را حل کنند، برای اينکه قطع منبع سلاح هايی که از يک کشور ديگر عليه نيروهای کانادايی و ديگران استفاده می شود، بسيار مشکل است.»

کشورهای غربی همواره ايران را به ارسال سلاح و کمک های ديگر به نيروهای خرابکار در افغانستان و عراق متهم می کنند اما ايران اين اتهامات را رد می کند.


حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان نیز پیشتر گفته بود که دولت او شواهدی برای تایید ادعای ارسال پول و اسلحه از سوی جمهوری اسلامی ایران برای طالبان ندارد.


آقای مک کی می گوید: «کانادا به اين موضوع که مواد منفجره مورد استفاده توسط نيروهای طالبان از سوی ايران تامين می شود، توجه ويژه نشان خواهد داد.»


مقامات نظامی ناتو در افغانستان می گویند که ۷۳ سرباز کشته شده در افغانستان از سال ۲۰۰۲ تاکنون، بیشتر بواسطه اين انفجارها جان خود را از دست داده اند.


«راديو کانادا» گزارش داد که مدت کوتاهی پس از مصاحبه مطبوعاتی وزير دفاع این کشور، دو راکت به سمت مراکز نظامی کانادايی شليک شد، اما تلفات و خسارتی در بر نداشت.

وزیر دفاع کانادا به همراه ژنرال ريک هيلر، فرمانده نيروهای نظامی این کشور در افغانستان، به صورت غير منتظره ای به قندهار سفر کرد و تعطيلات کريسمس را با ۲۵۰۰ نيروی کانادايی در افغانستان جشن گرفت.


راديو کانادا گزارش داده است که مدت کوتاهی پس از مصاحبه مطبوعاتی وزير دفاع این کشور در قندهار، دو راکت به سمت مراکز نظامی کانادايی شليک شد، اما تلفات و خسارتی در بر نداشت.


روز ششم نوامبر گذشته نیز در پی ديدار پیتر مک کی از افغانستان، دو راکت به سمت نيروهای کانادايی شليک شده بود.


روابط کانادا با جمهوری اسلامی ايران از زمان قتل زهرا کاظمی، روزنامه نگار ايرانی- کانادايی که توسط ماموران امنيتی در تهران به دلیل عکاسی از زندان اوين بازداشت شده بود و در زندان جان خود را از دست داد، بسيار متشنج شده است.


در ادامه تنش های دیپلماتیک میان دو کشور، کانادا در ماه دسامبر اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران سفير اتاوا را از تهران اخراج کرده است.


گفت و گوی سازمان ملل با مقامات افغان


در همین حال، روز چهارشنبه سازمان ملل اعلام کرد که با مقامات افغانی درباره«سوء تفاهم» پيش آمده درباره اخراج دو مقام سازمان ملل و اتحاديه اروپا گفت و گو می کند.


دولت افغانستان با معرفی دو مقام اتحاديه اروپا و سازمان ملل به عنوان «شخصيت نامطلوب» و به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از آنها خواسته است اين کشور را ترک کنند.


مقام های افغانستان اين دو نفر را که يک بريتانيايی و يک ايرلندی اند، متهم کرده اند که با «تجاوز از حدود اختيارات خود و بدون اطلاع دولت افغانستان» با شورشيان طالبان ملاقات کرده اند.


مشاور ارشد سازمان ملل در امور افغانستان، بنا به دستور دولت اين کشور بايد ظرف ۴۸ ساعت خاک افغانستان را ترک کند.


اليم صديق، سخنگوی سازمان ملل گفت:« اميدواريم که وی هرچه زودتر بتواند برگردد و مسئوليت مهم اش در برقراری ثبات و آرامش در افغانستان را ادامه دهد.»


سخنگوی سازمان ملل اضافه کرد که اين سوء تفاهم بعد از ماجرای ديدار اين ديپلمات از موسی قلعه که پس از ده ماه از کنترل طالبان آزاد شد، اتفاق افتاده، در حالی که قصد او از اين ديدار تلاش برای ايجاد «ثبات» بيشتر در منطقه بوده است.


آقای صديق هر گونه مذاکره بين اين ديپلمات سازمان ملل و رهبران طالبان را به شدت رد کرد و افزود:«ما با طالبان حرف نمی زنيم، همين و تمام.»


وی اعلام کرد که سازمان ملل در پی ديدار با وزرای افغانی برای حل اين معضل است.


اتحاديه اروپا هنوز درباره اخراج مقام وابسته به خود که مليت ايرلندی دارد و چندين سال در افغانستان زندگی کرده، واکنشی نشان نداده است.


XS
SM
MD
LG