لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

ايران: کشورهای گروه ۱ + ۵ ماجرا را پيچيده نکنند


آقای حسینی تاکید کرد ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای روابط خوبی دارد.
آقای حسینی تاکید کرد ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای روابط خوبی دارد.


وزارت خارجه جمهوری اسلامی می گوید که نشست روز سه شنبه وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک در برلین به جایی نخواهد رسید و بهتر است ماجرا پیچیده تر نشود.


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه خبرنگاران گفت: بهتر است نشست پنج به علاوه یک در برلین درباره ایران که فردا (سه شنبه) برگزار می شود، گزارش آخر آژانس انرژی هسته ای را مبنا قرار دهد.


گروه پنج به علاوه یک شامل وزاری امور خارجه آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا همراه با آلمان، قرار است که روز سه شنبه درباره برنامه هسته ای ایران و تهیه پیش نویس برای اعمال دور سوم تحریم ها علیه این کشور، در برلین تشکیل جلسه دهند.


شورای امنیت سازمان ملل تاکنون دو بار جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است و در جلسه روز سه شنبه در برلین، ممکن است که دور تازه ای از تحریم ها به تصویب برسد.


شورای امنیت خواستار توقف غنی سازی اورانیوم در ایران است ولی جمهوری اسلامی می گوید که این برنامه اهداف صلح آمیز دارد و حاضر به توقف برنامه غنی سازی نیست.


آقای حسینی گفته است:«متاسفانه برخي كشورها كه در اين اجلاس حضور می ‌يابند عليرغم گزارش ‌های متعدد آژانس و تأكيد برادعی مبنی بر عدم انحراف فعاليت‌های هسته ‌ای ايران و گزارش ‌های نهادهای اطلاعاتی آمريكا به دنبال بهانه ‌جويی بوده و برای ماهيت آژانس و مواضع فنی، حقوقی و قانونی آن اهميتی قائل نيستند.»


  • «ايران در روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه آماده گفت وگو با هيات عراقی درخصوص لايروبی اروند رود است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

وی افزود: ایران همکاری اش را با آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه می دهد و بهتر است گروه پنج به علاوه یک در برلین آخرین گزارش آژانس را مبنا قرار دهد و ماجرا را پیچیده تر نکند.




آمادگی ایران برای گفت وگو درباره لایروبی اروند رود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه کنفرانس خبری هفتگی خود اعلام کرد که ايران در روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه آماده گفت وگو با هيات عراقی درخصوص لايروبی اروند رود است.


وی تاکيد کرد که اين مذاکرات در چارچوب معاهده الجزاير و به منظور برگزاری دفتر مشترک هماهنگی در خصوص مسائل لايروبی اروند رود برگزار می شود.


سخنگوی وزارت خارجه ايران در ادامه گفت و گو، درباره آزمايش های موشکی اسرائيل و تهديد احتمالی ايران گفت که اسرائيل در شرايطی نيست که بخواهد تهديدی عليه ديگران باشد و اضافه کرد:« رژيم صهيونيستی برای تقويت روحيه سربازان شکست ‌خورده خود در جنگ ۳۳ روزه از اين آزمايشات و اقدامات استفاده می‌کند.»



آقای حسینی درباره دور تازه مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق گفت که هنوز تاریخ مشخصی درنظر گرفته نشده و زمان آن بعدا اعلام می شود.

وی همچنین درباره سفر آقای احمدی نژاد به عراق گفت که هنوز تاریخ این سفر مشخص نیست و نیاز به مقدمات دارد.


وی همچنین شایعه استعفای منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی را تکذیب کرد.


اخیرا برخی از پایگاه های اینترنتی اخباری درباره اختلاف آقای متکی با سفیر ایران در ایتالیا منتشر کرده بودند که گفته می شد « وزیر خارجه ایران تهدید کرده بود که اگر نتواند سفیر جمهوری اسلامی در ایتالیا را تغییر دهد، از مقام خود استعفا خواهد کرد.»


يكي از خبرنگاران در این خصوص سؤال كرد و به گزارش خبرگزاری های ایران، آقای حسینی «از اصحاب رسانه و كساني كه مسائل سياسي را دنبال می‌كنند و يا برخی از كسانی كه به حاشيه پردازی مبادرت می ‌ورزند،درخواست كرد كه به دليل جايگاه و ماموريت‌ ويژه و حساسی كه وزارت خارجه داراست در مسائل ريز و جزيی اداری اين وزارتخانه دخالتی نداشته باشند.»


XS
SM
MD
LG