لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

ترکان: تحریم ها برای ایران هزینه ساز بوده است


معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی می گوید که تحریم ها به مانند تحریم قطعات اف- ۱۴ ، تاثیر چندانی نخواهد داشت. (عکس: ایسنا)
معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی می گوید که تحریم ها به مانند تحریم قطعات اف- ۱۴ ، تاثیر چندانی نخواهد داشت. (عکس: ایسنا)

معاون برنامه ريزی وزارت نفت جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه گفت که ايران برای دهه ها در برابر تحريم های آمريکا پايداری کرده و حالا صنعت نفت ايران، به رغم آسيب بيشتر، بوسيله آنها ضربه نخواهد نخورد.


اکبر ترکان که معاون وزیر و مدير عامل و عضو اصلی هيئت مديره شرکت نفت و گاز پارس است، در گفت و گو با خبرگزاری رويترز گفت:«اين امر[تحريم ها] برای ما هزینه بر بوده و بی شک پروژه های ما را تحت تاثير قرار خواهد داد، اما این پروژه ها را برای توسعه و ادامه توليد در بازار متوقف نخواهد کرد.»


گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، به تازگی از گسترش تحريم های ايران حرف زد و گفت:« در چند هفته آينده ما می خواهيم که دامنه اقدامات و تحريم ها عليه ايران را به سرمايه گذاری در بخش مايعات گاز طبيعی گسترش دهيم. به باور من اين پيام روشنی به رژيم خواهد فرستاد که وضعيت کنونی غيرقابل قبول است.»


در حال حاضر همه بانک های بزرگ دنيا معامله با جمهوری اسلامی ايران را متوقف کرده اند، اما آقای ترکان گفت که آنها به اندازه کافی حرفه ای هستند و به طور غير مستقيم می توانند با ایران کار کنند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های غنی سازی خود اقدام کرده است.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است. اين در حالی است که کشور های غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


از سال گذشته وزارت خزانه داری آمريکا، شهروندان و شرکت های اين کشور را از تجارت با شماری از بانک های دولتی و ساير موسساتی که با مسائل مالی برنامه هسته ای و تکنولوژی موشکی ايران در ارتباطند، ممنوع کرده است.


آقای ترکان که طی دوره جنگ هشت ساله با عراق رياست سازمان صنايع دفاعی را برعهده اشت، درباره تاثير اين تحريم ها گفت:«ما قادر بوديم که توانايی هايمان را حفظ کنيم. حتی پس از سی سال تحريم، همه هواپيماهای اف- ۱۴ ما پرواز می کنند و قابل استفاده هستند. اين نتيجه تحريم هايی است که آنها برقرار کرده اند.»


آمريکا برای مدت سی سال از فروش قطعات جنگنده های اف- ۱۴ به ايران که شمار زيادی از آنها در دوره شاه خريداری شده اند، خودداری کرده است.


این مقام ایرانی اضافه کرد که تحريم های مالی، صنايع نفت ايران را تحت فشار قرار می دهد، اما اين صنايع در حال حاضر قوی تر از دوران جنگ هشت ساله است و می تواند از موانع رد شود.


وی در پاسخ به اين سوال که «چگونه» اين پايداری اتفاق خواهد افتاد، گفت نمی تواند راهکارهای خود را به يک رسانه ارائه کند، چرا که «آنها تلاش خواهند کرد جلوی اين راه ها را بگيرند.»


ايران دومين ذخاير نفت وگاز جهان را دارد و دومین توليد کننده نفت اوپک است.


آقای ترکان با اشاره به اين موضوع گفت:«وقتی کسی از تمرکز دنيا بر منابع نفت بازارهای جهانی حرف می زند، اين معقول نيست که بر دومين منبع بزرگ آن فشار آورد تا حيطه های خود را که همه در دنيا به آن نيازمندند، گسنرش ندهد.»


در حال حاضر همه بانک های بزرگ دنيا معامله با جمهوری اسلامی ايران را متوقف کرده اند، اما آقای ترکان گفت که آنها به اندازه کافی حرفه ای هستند و به طور غير مستقيم می توانند با ایران کار کنند.


XS
SM
MD
LG