لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

اوپک با افزایش تولید نفت مخالفت کرد


صد و چهل و ششمين نشست وزیران نفت عضو اوپک امروز در ابوظبی برگزار شد.
صد و چهل و ششمين نشست وزیران نفت عضو اوپک امروز در ابوظبی برگزار شد.

وزیران نفت اوپک روز چهارشنبه در نشست خود در ابوظبی با افزایش سهمیه تولید نفت کشورهای عضو این سازمان مخالفت کردند و اعلام کردند که تولید اوپک تغییری نخواهد کرد.


به گفته وزیر نفت لیبی، نشست روز چهارشنبه تصمیم گرفت میزان تولید فعلی اعضا را ثابت نگاه دارد. سایر اعضا، پس از پایان نشست غیرعلنی، تنها به ذکر این نکته اکتفا کردند که ۱۳ عضو این سازمان در ماه ژانویه دوباره گرد هم می‌آیند تا در باره تصمیم روز چهارشنبه بازنگری کنند.


شکری غانم، وزیر نفت لیبی، به خبرگزاری داوجونز گفت: «ما توافق کردیم در میزان تولید تغییری ندهیم.»


کشورهای مصرف ‌کننده برای مقابله با افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر، از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خواسته بودند سقف تولید خود را افزایش دهد.


بهای نفت خام در ماه گذشته میلادی تا نزدیکی۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته بود که نسبت به بهای ابتدای سال ۲۰۰۷ افزایشی ۴۰ درصدی داشت. اما طی هفته ‌های اخیر، بهای نفت حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و به بشکه‌ای حدود ۹۰ دلار رسید.


شکیب خلیل، وزیر نفت الجزایر، نیز به خبرنگاران گفت که افزایش میزان تولید «بر بهای نفت تأثیری جدی نخواهد داشت.»


به اعتقاد شکیب خلیل، که در نشست ماه ژانویه ریاست اوپک را عهده ‌دار خواهد شد، «افزایش حیرت ‌آور» بهای نفت خام در ماه گذشته به عواملی به جز عرضه و تقاضا مرتبط بوده است.


در جلسه روز چهارشنبه، ابتدا در نشست علنی، سخنرانی وزیران نفت کشورهای عضو و غیرعضو ارایه شد و پس از آن جلسه غیرعلنی وزیران عضو اوپک در پشت درهای بسته ادامه یافت.


علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی در باره نتايج اين جلسه اظهار نظر نکرد و گفت نتايج اين جلسه تا ساعتی ديگر در کنفرانس خبری از سوی دبيرکل اوپک به طور رسمی اعلام خواهد شد.


نشست کمیته نظارت


پیش از آغاز نشست وزیران، یک کمیته داخلی اوپک با نام «كميته نظارت بر بازار نفت» برای بررسی وضعيت بازار نفت برگزار شد.



  • «در حال حاضر بازار جهانی نفت اشباع‌ شده است و نيازی به افزايش توليد اوپک نيست.»
وزیر نفت ایران

كميته نظارت بر بازار نفت اوپک، شامل وزیران نفت ایران، کویت، نیجریه و دبیرکل اوپک می ‌شود که ریاست آن با غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران است. تصمیم‌های این کمیته به نشست وزیران پیشنهاد می‌شود.


به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از پایان نشست این کمیته، دبير كل اوپک وضع بازار نفت را مناسب ارزيابی كرد.


همچنین به گزارش ایرنا، وزیر نفت جمهوری اسلامی، که ریاست این کمیته را برعهده داشت، پس از پایان این نشست گفت: «در حال حاضر بازار جهانی نفت اشباع‌ شده است و نيازی به افزايش توليد اوپک نيست.»


در حال حاضر سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، ۱۲ عضو دارد که شامل آنگولا، الجزاير، اندونزی، امارات متحده عربی، ايران، عراق، لیبی، كويت، نيجريه، عربستان سعودی، قطر و ونزوئلا می‌شود.


افزایش بی‌سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی موجب شده است تا کشورهای صنعتی، که مصرف کنندگان اصلی نفت خام هستند، اوپک را تحت فشار بگذارند تا تولید خود را افزایش دهد.


سازمان کشورهای صادرکننده نفت تاکنون در برابر این فشارها مقاومت کرده است.


XS
SM
MD
LG