لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

ایران: افزایش تولید نفت اوپک ضروری نیست


آقای نوذری روز چهارشنبه برای تصدی وزارت نفت از مجلس ایران رای اعتماد گرفت.
آقای نوذری روز چهارشنبه برای تصدی وزارت نفت از مجلس ایران رای اعتماد گرفت.

ايران به عنوان دومين توليد کننده نفت اوپک مخالفت خود را بر هرگونه تغيير در توليد نفت کشورهای عضو این سازمان اعلام کرد و گفت به رغم افزايش قيمت نفت تا مرز ۱۰۰ دلار، نفت کافی در بازارهای جهانی موجود است.


غلامحسين نوذری که روز گذشته رای اعتماد نمايندگان مجلس را برای تصدی وزارت نفت ايران دريافت کرد، هنگامی که صبح روز پنج شنبه برای شرکت در اجلاس وزارتی کشورهای صادرکننده نفت به عربستان سعودی سفر می کرد به خبرنگاران گفت: «همه شواهد نشان می دهد که به اندازه کافی در بازارهای جهانی نفت وجود دارد و افزايش سهميه اوپک بر روی قيمت جهانی نفت تاثيری ندارد.»


آقای نوذری دليل نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی را «کاهش ارزش دلار و وجود واسطه ها در مسير عرضه نفت ميان توليدکنندگان و مصرف کنندگان» مطرح کرد.


وزير نفت جدید ايران تنها کسی نيست که مخالفت خود را با افزايش توليد نفت اپک اعلام کرده است. روز چهارشنبه ۲۳ آبان، عبدالله البدری دبيرکل اوپک نيز گفت: «نفت کافی در بازار وجود دارد و کشورهای توليدکننده نفت ضرورتی نمی بينند در شرايط کنونی توليد را افزايش دهند.»


موضوع افزايش توليد نفت کشورهای اپک از دستور کار خارج نشده وعبدالله البدری اعلام کرده است که وزاری نفت اوپک در ديدار روز ۱۴ آذر ماه در ابوظبی در اين باره تصميم گيری خواهند کرد.

اين اظهارات پس از پيشنهاد آمريکا که خواستار افزايش توليد نفت برای تقويت بازار شده بود مطرح شد.


قيمت نفت خام شيرين در بازار نيويورک برای حمل در ماه دسامبر با دو دلار و ۹۲ سنت افزايش به ۹۴ دلار و ۹ سنت رسيد.


در لندن، قيمت نفت دريای برنت برای حمل در ماه دسامبر با دو دلار و ۵۳ دلار افزايش به ۹۱ دلار و ۳۶ سنت رسيد.


عربستان سعودی اولين توليد کننده نفت اپک که هم اکنون ميزبان سران کشورهای عضو اوپک است نيز روز پنج شنبه در ارتباط با افزايش قيمت نفت در بازارها جهانی گفت: «ترس از نارسايی در کار توزيع کنندگان نفت بی اساس است.»


به گفته غلامحسين نوذری در اجلاس سران کشورهای اپک که از اوايل هفته آينده در رياض برگزار می شود، اين بار به تاثير افزايش قيمت نفت بر اقتصاد کشورها فقير تمرکز خواهد شد.


با اين حال موضوع افزايش توليد نفت کشورهای اپک از دستور کار خارج نشده وعبدالله البدری اعلام کرده است که وزاری نفت اوپک در ديدار روز ۱۴ آذر ماه در ابوظبی در اين باره تصميم گيری خواهند کرد.


XS
SM
MD
LG