لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ایران


روزنامه جمهوری اسلامی، دريادداشتی با عنوان«آنکه نمک خورد و نمکدان شکست» جلال طالبانی رئيس جمهوری عراق را به شدت مورد حمله قرار داده است.


اين روزنامه ادعا کرده که کردهای عراق در سال های قبل و بعد از انقلاب ايران همواره مورد حمايت ايران بوده، و«بعد از سقوط صدام و تا هم اکنون نيز کردها و شخص جلال طالبانی و ساير سران و شخصيت های کرد عراق از محبت ها، حمايت و کمک های ايران بصورت همه جانبه برخوردار بوده و هستند».


نويسنده اين روزنامه سپس با اشاره به اظهارات اخير جلال طالبانی در خصوص بی اعتبار دانستن قرار داد ۱۹۷۵ الجزاير چنين اظهاراتی را«بسيار عجيب» توصيف کرده و نوشته«آقای جلال طالبانی بايد به اين واقعيت توجه کند که پاره کردن همين قرارداد سرآغاز ماجرائی شد که حکومت صدام را درهم شکست. بنابر اين بازی کردن با اين قرارداد به منزله بازی کردن با آتش است»


روزنامه جمهوری اسلامی در پايان تاکيد کرده« اين اقدام از صدام که نمک ايران را نخورده بود بعيد نبود ولی آقای جلال طالبانی که نمک ايران را خورده چرا نمکدان می شکند.»


ستاد ویژه مهار تورم


روزنامه کيهان از تشکيل ستاد ويژه مهار تورم خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، محمود احمدی نژاد ديروز گفته است«در خصوص تصميم دولت برای مهار گرانی گفت: در ستاد ويژه ای که تشکيل شده اين موضوع در حال پيگيری است و دو، سه کار کليدی به صورت جدی در حال پيگيری است».


کيهان از قول رئيس جمهوری اسلامی نوشته« با مجلس در حال رايزنی هستيم که کار اساسی انجام دهيم بالاخره افزايش قيمت های جهانی تاثيراتی در داخل دارد و بايد بخشی از افزايش درآمد نفت را به زندگی روزمره مردم وارد کنيم».


آقای احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری سال 84 نيز به مردم وعده داده بود که قسمتی از پول نفت را به سفره آنان خواهد آورد اما در اولين کنفرانس مطبوعاتی پس از رياست جمهوريش چنين شعاری را تکذيب کرد، و گفت که خودش هرگز چنين چيزی را برزبان نياورده است.


سرنوشت بیست میلیارد دلار


روزنامه همبستگی از«ابهام در سرنوشت۲۰ميليارد دلار از پول نفت» خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، با انتشار آمار عملکرد بازرگانی کـشـور، سرنوشت بيش از بيست ميليارد دلار از درآمدهای نـفـتــی کـشــور در ســال ۱۳۸۵ در ابـهـام قـرار گـرفـتـه اسـت.


همبستگی در اين خصووص نوشته«بـا بـررسـی اطـلاعـات مـنـدرج در نـمـاگرهای اقـتـصــادی، مـیــزان صـادرات نـفـتـی کـشـور در سـال گذشته، بالغ بر ۶۲.۵ ميليارد دلار بوده و بيش از ۷.۵ مــیــلــیــارد دلار از صــادرات غـیــرنـفـتــی نـیــز شــامــل مـحـصـولات نـفتی است که درآمد وزارت نفت در سال گذشته را به بيش از هفتاد ميليارد دلار رسانده اســت اما ۴۹ ميليارد دلار کالا وارد کشور شده که ۲۱ ميليارد دلار، کـمـتـــر از صـــادرات نـفــت و مـحـصــولات آن بــوده اسـت.»


همبستگی نوشته « رئـیـس جـمـهور نيز در گزارش اقتصادی اخير خود، برداشت دولت از درآمد نفتی در سال ۱۳۸۵ را تنها ۳۱ ميليارد دلار اعلام کرد که کمتر از نصف کل درآمد نفتی است.»


تذکر به خبرنگاران


روزنامه اعتماد از تذکر حجاب به خبرنگاران خانم در حوزه دولت خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه روز گذشته به خانم های خبرنگار حوزه دولت تذکر داده شد در صورتی که از هفته آينده حجاب استاندارد را رعايت نکنند از ورود آنان به جلسات مطبوعاتی سخنگو و اعضای هيات دولت ممانعت به عمل خواهد آمد.


اعتماد نوشته«ظاهراً قرار بوده اين تصميم از روز گذشته عملی شود اما با وساطت برخی افراد مساله به دادن تذکر به خانم های خبرنگار محدود شده ولی در عين حال به آنان اعلام کرده اند از هفته آينده اجرايی خواهد شد.»


لاریجانی در مصر


روزنامه همشهری، از ديدارهای لاريجانی در مصر گزارشی منتشر کرده و نوشته«علی لاريجانی در قاهره با رئيس سازمان امنيت ملی مصر، شيخ جامع الازهر، رئيس دانشگاه الازهر و شماری از استادان اين دانشگاه ديدار و گفت وگو کرده است».


به نوشته اين روزنامه، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی که در سفری غيررسمی به عنوان نماينده رهبر جمهوری اسلامی به مصر رفته است، در ديدار با عمر سليمان، عاليترين مقام امنيتی اين کشور، بر ضرورت ارتباطات ديپلماتيک مداوم دو کشور تأکيد کرده است.


علم کشی ممنوع


روزنامه تهران امروز خبر داده که از محرم امسال علم کشی ممنوع است.


به نوشته اين روزنامه، دو هفته مانده به آغاز ماه محرم ، نيروی انتظامی در صدد است امسال به طور جدي تری با «علم کشی» برخورد کند.


تهران امروز نوشته«نيروی انتظامی در حال تنظيم اطلاعيه هایی است که طی آن کليه هيئتهای عزاداری مي بايست طبق دستورالعملی که دريافت خواهند کرد، مراسم ويژه ماه محرم را برگزار کنند».


اين روزنامه در توضيح اين طرح نوشته«اين طرح ضابطه مند کردن هيئتها نام دارد، و با همکاری سازمان تبليغات اسلامی، حوزه علميه و نيروی انتظامی اجرا خواهد شد و نخستين شرط آن برای تشکيل هيات مذهبی اخذ مجوز از نيروی انتظامی است.»


واکنش وزیر کشور به استیضاح


روزنامه آفتاب يزد، واکنش وزير کشور به طرح استيضاح نمايندگان مجلس را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته«استيضاح هنوز نه به دار است نه به بار».


به نوشته اين روزنامه، مصطفی پور محمدی با بيان اينکه طرح استيضاحش هنوز از سوی هيات رئيسه مجلس اعلام وصول نشده، به خبرنگاران گفته«اجازه دهيد! هنوز نه به دار است نه به بار؛ چرا اين قدر هول شده ايد؟»


XS
SM
MD
LG