لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

احمدی‌نژاد: برخی نهادهای به اصطلاح مردمی غیرقانونی کالا وارد می‌کنند


محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر از نهادهایی که در کشور با عناوین مختلف گمرک را دور می‌زنند انتقاد کرد و گفت: این «نهادهای اقتصادی به اصطلاح مردمی» باید خود را با قانون هماهنگ کنند.

آقای احمدی نژاد که روز شنبه در مراسم، تشریح «روند پیشرفت طرح تحول در نظام گمرکی کشور» شرکت کرده بود، این دسته از «نهادهای اقتصادی اصلاح مردمی» را متهم کرد که با عناوین مختلف، از جمله با عنوان «کالاهای خاص» قوانین و گمرگ را دور می‌زنند.

وی گفت: «متاسفانه عده‌ای منافع خود را در راستای منافع ملی تعریف نمی‌کنند؛ بهترین ملت و اقتصاد جایی است که آحاد مردم منافع شخصی خود را در راستای منافع ملی تعریف کنند.»

به گزارش پایگاه خبری ریاست جمهوری،محمود احمدی‌نژاد‌ بدون نام بردن از ارگان یا فردی، اظهار داشت «عده‌ای به دنبال دور زدن قوانین و اعمال فشار» هستند و در ادامه گفت: «متاسفانه برخی تخلفات را تزیین کرده و اسامی دیگری به منظور تطهیر روی آن می‌گذارند.»

آقای احمدی‌نژاد، با بیان اینکه عده‌ای به عنوان واردات «کالایی خاص» و نیز تاسیس «موسسات خیریه» کالاهای غیر ضروری وارد کشور می‌کنند، تصریح کرد: «بهتر است برخی از نهادهای اقتصادی به اصطلاح مردمی، به جای دور زدن قانون ساختارها و رفتار خود را اصلاح کنند.»

این اظهارات در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، در تیرماه امسال، نهادهای امنیتی و نظامی ایران را متهم کرده بود که از طریق اسکله‌های غیرقانونی و معابر دیگر کالا به کشور وارد می‌کنند که بلافاصله با واکنش فرمانده سپاه پاسداران مواجه شد.

محمود احمدی‌نژاد در تیرماه امسال و به دنبال دستگیری مدیران اجرایی کشور و تشکیل پرونده برای مقام‌های ارشد دولتی، به صراحت گفته بود «فلان سازمان، فلان نهاد، فلان دستگاه، هر کس یک جا را سوراخ کرده و برای خودش می‌برد، می‌آورد.»

در آن سخنرانی محمود احمدی‌نژاد حتی از «برادران قاچاقچی» سخن گفت که به تعبیر او بازار بزرگ سیگار ایران آنها را به «طمع» انداخته است.

تنها یک روز پس از اظهارات محمود احمدی‌نژاد درتیرماه، عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران،به آن واکنش نشان داد و اتهام مشابهی را به دولتی‌ها وارد آورد.

فرمانده سپاه ضمن رد واردات کالاهای غیرمجاز، در اختیار داشتن اسکله‌های نظامی توسط نیروهای مسلح را امری «طبیعی» توصیف کرده بود.

فرمانده سپاه پاسداران، در واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد گفته بود که این اتهامات «بحثی انحرافی» است که «توسط افرادی که ذینفع هستند، مطرح می‌شود.»

جعفری تصریح کرده بود که «این افراد با مطرح کردن چنین بحث‌هایی قصد دارند توجه دولت و دستگاه‌های دیگر را از جایی که قاچاق اصلی کالا اتفاق می‌افتد، منحرف کنند.»

این همه در حالی است که سپاه پاسداران که خود در سرکوب اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و تثبیت دولت نقش عمده‌ای ایفا کرد، در کمتر از دو سال به گفته فرمانده آن، مامور برخورد با نزدیکان محمود احمدی‌نژاد یا «جریان انحرافی» شد.

قوه قضاییه و اصولگرایان مخالف احمدی‌نژاد شماری از مقام‌های دولتی را متهم کرده‌اند، که در پرونده موسوم به اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی نقش داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG