لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

ایران هنوز به کنفدراسیون فوتبال آسیا جوابی نداده است


کفدراسيون فوتبال آسيا - AFC - اعلام کرد که به رغم وعده ایران مبنیی بر اینکه ظرف دو روز موضوع انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال را روشن خواهد کرد، هنوز جوابی از ايران دريافت نکرده است.
کفدراسيون فوتبال آسيا - AFC - اعلام کرد که به رغم وعده ایران مبنیی بر اینکه ظرف دو روز موضوع انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال را روشن خواهد کرد، هنوز جوابی از ايران دريافت نکرده است.

کفدراسيون فوتبال آسيا - AFC - اعلام کرد که به رغم وعده ایران مبنی بر اینکه ظرف دو روز موضوع انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال را روشن خواهد کرد، هنوز جوابی از ايران دريافت نکرده است.


بر پايه مذاکره صورت گرفته در هفته گذشته در مالزی، قرار بود ايران ظرف دو روز درباره انتخاب رييس فدراسيون فوتبال ايران که پيشتر فدراسيون فوتبال آسيا و فيفا نسبت به آن هشدار داده و با نامزدی معاون رئييس جمهوری مخالفت کرده بودند، پاسخ دهد.


فدراسيون فوتبال آسيا روز جمعه اعلام کرد که به رغم ديدار با مقامات بلند پايه ورزشی ايران در کووالالامپور، هنوز هيچ مشکلی حل نشده است.


دولت ایران از زمان پایان جام جهانی فوتبال در آلمان در سال 2006 میلادی تاکنون با فیفا مجادله دارد، چرا که فیفا می گوید دخالت دولت ها در امور فدراسیون های فوتبال ممنوع است.


پيشتر آقای علی آبادی که يکی از معاونین احمدی نژاد است، اعلام کرده بود که برای تصدی پست رياست فدراسيون فوتبال ایران نامزد شده، ولی فيفا به خاطر اين نامزدی - به دليل موقعيت سياسی او که معاونت رييس جمهوری است - با برگزاری انتخابات جديد مخالفت کرد.


بر پايه مذاکره صورت گرفته در هفته گذشته در مالزی، قرار بود ايران ظرف دو روز درباره قضيه انتخاب رييس فدراسيون فوتبال ايران که پيشتر فدراسيون فوتبال آسيا و فيفا نسبت به آن هشدار داده و با نامزدی معاون رئييس جمهوری مخالفت کرده بودند، پاسخ دهد.

سخنگوی فيفا اعلام کرد که حضور محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی در انتخابات فدراسيون فوتبال برخلاف اصول اساسنامه جديد فوتبال ايران است.


در پی آن فيفا اضافه کرد که انتخاباتی را که قرار بود روز سه شنبه، ۱۳ آذرماه برگزار شود، به رسميت نخواهد شناخت زيرا در پيش نويس اساسنامه تدوين شده از سوی کميته انتقالی فدراسيون فوتبال ايران، تصريح شده است که اشخاص سياسی از احراز مقام بالای فوتبال منع شده اند.


انتخابات روز ۱۳ آذر به همين دليل به تاخير افتاد و پس از ديدار مقامات ايرانی و مقامات فدراسيون فوتبال آسيا در هفته گذشته، ايران قول داده بود ظرف ۴۸ ساعت اين مشکل را حل کند.


آقای علی آبادی که در تلاش است تا همزمان با پست های ریاست سازمان تربیت بدنی و معاون رییس جمهوری، ریاست فدراسیون فوتبال را نیز به دست بگیرد، چندین بار تاکید کرده بود که به دستور محمود احمدی نژاد برای تصدی پست تازه نامزد شده است.


از زمان رياست جمهوری محمود احمدی نژاد تاکنون، چندين مقام، مدير و مربی فوتبال تعويض شده اند و اين دخالت های سياسی، اعتراض فيفا را به همراه داشته است.


تيم های ملی فوتبال ايران در آذر ماه سال ۱۳۸۵ به دليل دخالت رييس سازمان تربيت بدنی در برکناری محمد دادکان، رييس وقت فدراسيون فوتبال ايران، به طور موقت از حضور در رقابت های بين المللی فوتبال محروم شد.


اظهار نظر صريح سخنگوی فيفا


يک سخنگوی فيفا هفته گذشته به رويترز گفت: «فيفا به فدراسيون فوتبال ايران اطلاع داده که اگر نامزدی آقای علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی، برای انتخابات پيش روی رياست فدراسيون فوتبال ايران تاييد شده است، جامعه حاکم بر فوتبال جهان اين انتخابات را به رسميت نمی شناسد.»


به گفته اين سخنگو، «در واقع طبق تاکيد نسخه اساسنامه فدراسيون فوتبال ايران، که در ماه ژوئن امسال از سوی فيفا تصويب شد، رييس سازمان تربيت بدنی و نايب رييس او (کيومرث هاشمی) می توانند از اعضای مجمع عمومی فدراسيون فوتبال باشند، ولی نمی توانند به عنوان رييس فدراسيون نامزد شوند.»


ايران يکی از موفق ترين تيم های فوتبال آسيا است و تاکنون سه بار قهرمان اين قاره شده و طی سه دوره جام جهانی اخير، دو بار به مرحله نهایی راه یافته است.


با توجه به آخرين هشدار فيفا برای تعيين تکليف رياست فدراسيون فوتبال ايران تا پايان سال جاری ميلادی، يعنی دهم دی ماه، شرايط فوتبال ايران همچنان بحرانی به نظر می رسد.


XS
SM
MD
LG