لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

«سفر رییس سازمان انرژی اتمی روسیه به ایران لغو شد»


در هيئت روسی که به تهران وارد شده است، سرگئی کیرينکو، رييس آژانس فدرال اتمی روسيه حضور ندارد. (عکس: ITAR-TASS)
در هيئت روسی که به تهران وارد شده است، سرگئی کیرينکو، رييس آژانس فدرال اتمی روسيه حضور ندارد. (عکس: ITAR-TASS)



در هيئت روسی که يکشنبه برای مذاکره درباره زمان راه اندازی نيروگاه بوشهر به تهران می رود، رييس آژانس فدرال اتمی روسيه حضور ندارد.


خبرگزاری نیمه رسمی دانشجويان ايران، «ايسنا»، به نقل از يک منبع آگاه گزارش داد که سفر سرگئی کیرينکو به ايران لغو شده است.


به گزارش این خبرگزاری، در هيئت روسی که روز يکشنبه برای مذاکره درباره زمان راه اندازی نيروگاه بوشهر به تهران وارد می شود سرگئی کیرينکو، رييس آژانس فدرال اتمی روسيه حضور ندارد و در راس اين هيئت لئونيد رزينکوف، رييس جديد شرکت اتم استروی اکسپورت، قرار دارد. شرکت اتم استروی اکسپورت، پيمانکار نيروگاه بوشهراست.


در همین حال خبرگزاری «مهر» نیز گزارش می دهد که سرپرستی این هیئت روسی را لئونید روزنیکوف به عهده دارد و می افزاید احمد فیاض بخش، مدیر عامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و معاون سازمان انرژی اتمی ایران سرپرست گروه مذاکره کننده ایرانی است. برپایه این گزارش این گفتگوها از روز دوشنبه در بوشهرآغاز می شود.


با اين حال «ايسنا» ضمن اين که خبر از لغو اين ديدار داده ، به نقل از يک «مقام مسئول» که نامی از وی نمی برد، گزارش می دهد که قرار است سرگئی کیرينکو با همتای ايرانی خود غلامرضا آقازاده در حاشيه پنجاه و دومين کنفرانس سالانه مجمع عمومی آژانس بين المللی انرژی اتمی، در هفته دوم مهرماه، در وين گفت وگو داشته باشد.


ايرنا پیش از این به نقل از يک مقام آگاه گزارش داده بود که کیرينکو شهريور ماه امسال برای گفتگو بر سر تعيين زمان نهايی راه اندازی نيروگاه بوشهر به ايران سفر می کند.
محمد سعيدی، معاون امور بين الملل و برنامه ريزی سازمان انرژی اتمی روز يکشنبه، سوم شهريور ماه سال جاری گفته بود که اين سازمان در حال گفت وگو برای تعيين زمان سفر کیرينکو به ايران است.
روسيه برپايه قرارداد يک ميليارد دلاری که در سال ۱۹۹۵ با تهران امضا کرد، ساخت نخستين نيروگاه هسته ای ايران در بوشهر را به دست گرفت که علی رغم وعده های پی در پی هنوز تکميل نشده است.
کنستانتين بشتنوف، عضو کميته اقتصاد و تجارت دومای روسيه، اين هفته گفته بود که هنوز بسيار زود است که زمان دقيق تکميل نيروگاه بوشهر را اعلام کرد.

برپايه قرارداد اوليه تاريخ اتمام پروژه بوشهر ۱۹۹۹ تعيين شده بود که پس از آن بارها مقام های روسی تاريخ هايی را برای پايان طرح مقرر کردند که هرگز تحقق نيافت. از جمله دلايل روسيه عدم پرداخت هزينه های مالی اين پروژه بود که از سوی مقام های ايرانی تکذيب شده است.


در سال ۱۹۹۵ که روسيه قرارداد ساخت نيروگاه بوشهر را با ايران امضا کرد، صنعت انرژی هسته ای اين کشوردر رکود بود واز کمبود منابع مالی رنج می برد.


صنعت اتمی روسيه هم اکنون به دليل افزايش بهای نفت و نيز عقد قراردادهای اتمی با چين، هند بلغارستان، ويتنام، کوبا و چند کشور ديگر، مانند گذشته با کمبود سرمايه مواجه نيست.


روسيه هشتمين و آخرين محموله سوخت نيروگاه بوشهر را در ۲۸ ژانويه سال ۲۰۰۸ به ايران تحويل داد.
سرگئی کرينکو، رييس آژانس فدرال اتمی روسيه، در ماه ژوئن گفته بود که تدارکات راه اندازی نيروگاه بوشهر، ازجمله عمليات آماده سازی سوخت، در پاييز سال جاری آغاز می شود.


شرکت زيمنس آلمان در سال ۱۹۷۵ در يک قرداد چهار تا شش ميليارد دلاری متعهد شده بود که دو رآکتور در بوشهر بسازد اما در سال ۱۹۷۹ اين شرکت به طور کامل از ايران بيرون رفت. با حمله عراق به ايران اين نيروگاه نيمه تمام از سوی نيروی هوايی اين کشور بمباران شد.

در صورت تکميل نيروگاه بوشهر سالانه هزار مگاوات برق به مدار ايران اضافه می شود.


XS
SM
MD
LG