لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

سفر هيئت روسی به ايران برای مذاکره درباره نيروگاه بوشهر


روسیه بارها تکمیل نیروگاه بوشهر را به تعویق انداخته است. (عکس: فارس)
روسیه بارها تکمیل نیروگاه بوشهر را به تعویق انداخته است. (عکس: فارس)

یک هيئت روسی به سرپرستی رييس جديد شرکت اتم استروی اکسپورت، پيمانکار نيروگاه بوشهر، روز يکشنبه به همراه چند تن از مسوولان اين شرکت برای مذاکره درباره راه‌اندازی نيروگاه بوشهر وارد تهران می‌شود.


در جريان سفر اين هئيت روسی به ایران، رييس جديد شرکت اتم استروی اکسپورت برای باررسی روند تکميل نيروگاه بوشهر به اين شهر سفر خواهد کرد.


در همين زمينه غلامرضا آقا زاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، با ابراز اميدوارینسبت به راه اندازی نيروگاه بوشهر تا پايان سال جاری گفت:« ما توقع داريم روسيه طبق توافقی که صورت گرفته است به تعهدات خود برای راه‌اندازی اين نيروگاه عمل کند».


روسيه برپايه قرارداد يک ميليارد دلاری که در سال ۱۹۹۵ با تهران امضا کرد، ساخت نخستين نيروگاه هسته ای ايران در بوشهر را به دست گرفت که علی رغم وعده های پی در پی هنوز تکميل نشده است.


به گزارش خبرگزاری «ريانووستی»، کنستانتين بشتنوف، عضو کميته اقتصاد و تجارت دومای روسيه، می گويد که هنوز بسيار زود است که زمان دقيق تکميل نيروگاه بوشهر را اعلام کرد.


کنستانتين بشتنوف، نماينده دوما، گفت: «اين پروژه بسيار منحصر به فرد است از همين رو اعلام تاريخ دقيق تکميل آن، بسيار زود است. همانند هر پروژه تجاری، اين طرح نيز با شماری از پيچيدگی ها مواجه بوده است.»


کنستانتين بشتنوف، عضو کميته اقتصاد و تجارت دومای روسيه، می گويد هنوز بسيار زود است که زمان دقيق تکميل نيروگاه بوشهر را اعلام کرد.

کنستانتين بشتنوف در ادامه افزود : «در تجارت کارآمد، هر موضوع مورد اختلافی از راه گفتگو حل شده است. از اين رو من مطمئنم ساخت نيروگاه بوشهر با موفقيت به پايان می رسد.»


اين نماينده دومای روسيه همچنين گفت: «از اين گذشته، (ساخت نيروگاه بوشهر) برای وجهه روسيه مهم است.»


برپایه قرارداد اولیه تاریخ اتمام پروژه ۱۹۹۹ تعیین شد بود که پس از آن بارها مقام های روسی تاريخ هايی را برای پايان طرح مقرر کردند که هرگز تحقق نيافت. از جمله دلايل روسيه عدم پرداخت هزينه های مالی اين پروژه بوده که از سوی مقام های ايرانی تکذيب شده است.


روسيه هشتمين و آخرين محموله سوخت نيروگاه بوشهر را در ۲۸ ژانويه سال ۲۰۰۸ به ايران تحويل داد.


سرگئی کريينکو، رييس آژانس فدرال اتمی روسيه، در ماه ژوئن گفته بود که تدارکات راه اندازی نيروگاه بوشهر، ازجمله عمليات آماده سازی سوخت، در پاييز سال جاری آغاز می شود. وی همچنين نسبت به ايمنی انبار سوخت نيروگاه ابراز اطمينان کرده بود.


در آغاز، شرکت زيمنس آلمان در سال ۱۹۷۵ در يک قرداد چهار تا شش ميليارد دلاری متعهد شده بود که دو رآکتور در بوشهر بسازد اما در سال ۱۹۷۹ اين شرکت به طور کامل از ايران بيرون رفت. با حمله عراق به ايران اين نيروگاه نيمه تمام از سوی نيروی هوايی اين کشور بمباران شد.


در سال ۲۰۰۷ ايران ، ۲۹ سامانه پاد موشک «تور- ام ۱» به ارزش ۷۰۰ ميليون دلار از روسيه برای پدافند تاسيسات هسته ای خود خريداری کرد.


برپايه برخی گزارش های منتشر شده، ايران هم اکنون در پی خريد سامانه پيشرفته «اس-۳۰۰» از روسيه است.


در صورت تکمیل نیروگاه بوشهر سالانه هزار مگاوات برق به مدار ایران اضافه می شود.


XS
SM
MD
LG