لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

کره جنوبی و استرالیا در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا


استرالیا، میزبان این دوره جام ملت‌های آسیا در مرحله یک چهارم نهایی تیم ملی چین را با دو گل شکست داد.
استرالیا، میزبان این دوره جام ملت‌های آسیا در مرحله یک چهارم نهایی تیم ملی چین را با دو گل شکست داد.

در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، تیم‌های کره جنوبی و استرالیا با غلبه بر رقبای خود راهی نیمه نهایی شدند. کره‌ جنوبی حالا بدون گل خورده، منتظر بازی ایران و عراق است تا رقیب خود را برای راهیابی به فینال بشناسد.

کره‌ با سرمربیگری اولی اشتیلیکه صدرنشین گروه A شد و ازبکستان با قرار گرفتن در رده دوم گروه B به جمع هشت تیم برتر پیوست. بازی سخت و نزدیک دو تیم در ملبورن، در پایان ۹۰ دقیقه گلی در بر نداشت.

سرانجام کره بود که موفق شد در دقیقه ۱۰۴ توسط هیونگ مین سون به گل برسد. این تیم بار دیگر در لحظات پایانی توسط هیونگ مین سون که در بایرلورکوزن بازی می‌کند به گل رسید و حریف سختکوش خود را از پیش رو برداشت.

کره ۵۵ سال است که قهرمان جام ملت‌های آسیا نشده اما در دو دور اول و دوم این جام، روی سکوی نخست ایستاده. این تیم با ۹ نشان طلا، نقره و برنز، پر مدال‌ترین تیم در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های آسیاست.

استرالیا در ورزشگاه سان‌کورپ بریزبن به مصاف چین رفت. میزبان جام ملت‌ها در گروه A با شکست مقابل کره جنوبی به عنوان تیم دوم صعود کرده و چین هم رتبه نخست گروه B را به خود اختصاص داده بود.

نیمه اول این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید اما تیم کیهیل موفق شد در دقیقه ۴۹ با ضربه قیچی دروازه چین را باز کند. همین بازیکن بار دیگر در دقیقه ۶۵ گل زد تا استرالیا با پیروزی دو بر صفر راهی نیمه‌نهایی شود. این تیم به مصاف برنده دیدار ژاپن و امارات خواهد رفت.

نکته جالب این که دو ستاره بین‌المللی کره جنوبی و استرالیا، هر کدام دو گل زدند تا تیم‌های خود را به مرحله نیمه نهایی برسانند.

کارلوس کی‌روش در کنفرانس مطبوعاتی پیش از دیدار ایران و عراق گفت: «با بردن عراق می‌توانیم همه چیز به دست آوریم اما با شکست همه چیز از دست خواهد رفت. بازیکنان باید بجنگند، از بازی لذت ببرند و با کنترل احساسات به هرچه می‌خواهند برسند. در سه بازی گذشته جشن خوبی شکل گرفت و حضور هواداران، انگیزه بازیکنان را بیشتر می‌کند.»

سرمربی تیم ملی ایران در ادامه گفت: «به هیچ عنوان عراق را دست‌کم نمی‌گیریم. آنها ۱۰ بازی دوستانه داشتند و ما فقط دو تا. در چهار سال اخیر ایران ۵۲ بار بازی کرده اما عراق ۷۳ مسابقه داشته. برایشان احترام قائل هستیم و می‌دانیم عراق تنها یک گل خورده آن هم از روی نقطه پنالتی مقابل ژاپن.»

او در پاسخ به خبرنگاری که از احتمال نیمکت‌نشینی قوچان‌نژاد پرسیده بود، گفت: «ترکیب را یک ساعت و نیم قبل از بازی اعلام می‌کنم. بازیکنان خودشان اولین نفری هستند که متوجه می‌شوند. قوچان‌نژاد، آزمون و انصاری‌فرد تشنه درخشش هستند و در این پست مشکلی نداریم.»

کی‌روش درباره بازی کره جنوبی و ازبکستان گفت: «به هیچ عنوان برایم اهیمت ندارد و حتی نگاه هم نخواهم کرد! الان برایم فقط بازی با عراق مهم است.»

راضی شنیشل سرمربی عراق هم گفت: «بازی ایران و عراق از نظر پایه شبیه است و سبک یکسانی داریم. من به عنوان بازیکن عراق در سال ۱۹۹۳ ایران را برده‌ام و امیدوارم به عنوان مربی هم به چنین موفقیتی دست یابم.»

سرمربی تیم ملی عراق در خصوص تماشاگران، به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد داد محل استقرار تماشاگران دو تیم را کاملاً از هم جدا کنند تا بین آنها سوء تفاهمی پیش نیاید.

او درباره نحوه آماده‌سازی تیمش گفت: «کارمان را در عراق انجام داده و شرایط طبیعی را سپری کردیم. شرایط آماده‌سازی ایران هم ایده‌آل نبوده و نمی‌توانیم بهانه بیاوریم.»

جواد نکونام کاپیتان تیم ملی ایران در نشست خبری حضور داشت و درباره رسیدن به رکورد بازی ملی علی دایی گفت: «برای من بردن تیم مهم است. به رکورد فکر نمی‌کنم. همیشه دوست دارم تیمم پیروز شود. حتی اگر بازی نکنم. از روز اول انگیزه کافی برای موفقیت داشتم و به مردم کشورم عشق ورزیدم، مقابل عراق نیز همین طوری بازی خواهم کرد.»

ضرغام اسماعیل، ستاره جوان تیم ملی عراق که در پست بال چپ بازی می‌کند هم گفت: «می‌خواهیم برای عراق افتخار‌آفرینی کنیم. از سال ۲۰۱۱ با یکدیگر هستیم. سرمربی ما شرایط را می‌شناسد و از هر لحاظ هماهنگ هستیم.»

در دیگر دیدار روز جمعه، امارات که توانست پس از ایران در رده دوم گروه C قرار بگیرد، برای صعود به جمع چهار تیم برتر مقابل ژاپن مدافع عنوان قهرمانی قرار خواهد گرفت. این بازی در سیدنی و با قضاوت علیرضا فغانی از ایران برگزار خواهد شد.

خاویر آگیره، سرمربی ژاپن به خبرنگاران گفت: «برایمان فرقی نمی‌کند مقابل کدام تیم به میدان برویم. امارات بازیکنان خوبی دارد. سه یا چهار بازیکن‌شان می‌توانند خیلی خوب با توپ کار کنند و دروازه‌بان خوبی هم دارند اما تیم جنگنده‌ای نیستند.»

مهدی علی، سرمربی تیم ملی امارات هم پیش‌بینی کرد بازیکنان جوان تیمش مشکلات زیادی برای دارنده چهار عنوان قهرمانی آسیا خلق می‌کنند.

سرمربی امارات که مورد توجه باشگاه‌های استرالیایی قرار گرفته در ادامه گفت: «خط دفاع ژاپن در سه بازی‌ قبلی محک نخورده اما این بازی متفاوت خواهد بود. نسل بسیار خوبی داریم و ۹ سال کنار هم تلاش کردیم. خوش‌بین هستیم که به مراحل بالاتر صعود کنیم.»

XS
SM
MD
LG