لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

طرح اتحادیه اروپا برای تشکیل نیروی محافظت از مرزها


پناهجویان در مرز مقدونیه
پناهجویان در مرز مقدونیه

اتحادیه اروپا از طرح جدید خود برای تشکیل یک نیروی ویژه مراقبت از مرزهای زمینی و دریایی کشورهای عضو این اتحادیه خبر داد که برای مداخله در برخی شرایط خاص، نیازی به کسب تکلیف از کشور میزبان ندارد.

خبرگزاری روز سه‌شنبه، ۲۴ آذر گزارش داد که این سازمان جدید متشکل از هزار و پانصد مامور خواهد بود که از حق مداخله در امور مرزی کشورهای اتحادیه اروپا برخوردارند.

با ورود بیش از یک میلیون پناهنده به اتحادیه اروپا تنها در سال جاری که به اختلافات میان کشورهای عضو این اتحادیه در رابطه با مهاجران دامن زده، نگرانی‌ها درباره آینده منطقه آزاد شینگن افزایش یافته است.

این مسئله از سویی همزمان بوده با حملات تروریستی در پاریس که مجموع این‌ مسائل کشورهای اروپایی را نسبت به امنیت خود در آینده هراسان کرده است. اما با این حال برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از طرح جدید این اتحادیه برای تشکیل این نیروی جدید استقبال نکرده‌اند، بلکه آن را به معنای نقض حاکمیت ملی خود دانسته‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که این نیروی جدید جایگزین سازمان فرونتکس، نهاد ناظر بر مرزهای اتحادیه اروپا، خواهد شد که فاقد قدرت اجرایی است و نتوانسته جلوی موج پناهجویانی را که از مسیر ترکیه عازم کشورهای این اتحادیه می‌شود، بگیرد.

همین امر انتقاد شدید لهستان را به دنبال داشته به طوری که وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه اظهار داشت که جایگزینی فرونتکس با سازمانی که مستقل از کشورهای عضو اتحادیه عمل کند، شوکه‌کننده است.

اما فرانتس تیمرمن، نایب رئیس کمیسیون اروپا که این طرح را ارائه داده، می‌گوید که چنین سازمانی به منزله یک شبکه ایمنی است که اتحادیه اروپا امیدوار است هیچ وقت نیازی به استفاده از آن پیدا نکند، اما ضرورت دارد که نظام مدیریت مرزی اتحادیه اروپا اعاده شود.

این طرح حمایت مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپایی، را نیز به دست آورده که تاکید دارد زمانی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا نتوانند به مسئولیت‌های خود عمل کنند، این اتحادیه باید بتواند دست به اقدامی بزند.

رهبران اتحادیه اروپا در نشستی که روز پنج‌شنبه و جمعه این هفته برگزار می‌شود درباره این طرح به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت.

XS
SM
MD
LG