لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

آژانس: برای نظارت بر توافق تمدید شده ایران به پول بیشتری نیاز داریم


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه پنجم آذر از کشورهای عضو خواست که به منظور ادامه نظارت بر اجرای توافق‌نامه موقت میان ایران و گروه ۱+۵، بودجه بیشتری در اختیار این نهاد بگذارند.

مهلت ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به توافق جامع اتمی روز سوم آذر برای ۷ ماه دیگر تمدید شد و در این فاصله توافقنامه موقت ژنو که آذر پارسال حاصل آمد، همچنان معیار خواهد بود.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: در شرایط تمدید مهلت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر شده است و از جمله بازرسان این نهاد که پیش از این هفته‌ای یک بار از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز و فردو بازدید می‌کردند، اکنون باید این بازدیدها را روزانه انجام دهند.

در ادامه گزارش این خبرگزاری اظهارات سرگئی گس، مقام ارشد آژانس آمده که گفته است: «کمک‌های بیشتری با توجه به زمان تمدید شده، لازم است. آژانس به محض این که نیاز خود را مشخص کند، با کشورهای عضو تماس خواهد گرفت».

این گزارش می‌گوید، آژانس اعلام نکرده است که چه مقدار پول بیشتری نیاز دارد، اما قبل از این هم درخواست کمک‌های داوطلبانه به مبلغ شش و نیم میلیون یورو کرده بود که مرتبط با برنامه‌های ایران است.

رویترز سپس از قول دیپلمات‌ها می‌نویسد که با توجه به اهمیت سیاسی ماجرا، افزایش بودجه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امر دشواری نخواهد بود.

آژانس سال گذشته نیز پس از توافق موقت ایران و قدرت‌های جهانی تاکید کرده بود که برای نظارت بر اجرای این موافقتانه به پول و زمان بیشتر نیاز دارد.

تمدید مهلت ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع اتمی به معنای این است که طرفین تا ۱۰ تیر سال آینده مذاکرات متعددی خواهند داشت. با این حال یک دیپلمات ارشد اروپایی به رادیو فردا گفته است که بیشترین تمرکز بر روی نهایی کردن سریع‌تر این مذاکرات است.

به گفته او، تعهد قاطعی برای دستیابی به توافق وجود داشت ولی پر کردن فاصله‌ها امکان پذیر نبود.

وی تاکید کرد که دور بعدی مذاکرات اتمی ماه دسامبر برگزار می‌شود، اما مکان و شکل این مذاکرات هنوز مشخص نیست و باید اساسا تصمیم گرفته شود که در چه سطحی برگزار شود.

XS
SM
MD
LG