لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

ورود سازمان بازرسی کل ایران به مسئله آلودگی هوا در شهرهای بزرگ


تهران و چند شهر بزرگ دیگر ایران در روزهای اخیر وضعیت قرمز آلودگی هوا را تجربه کرده‌اند
تهران و چند شهر بزرگ دیگر ایران در روزهای اخیر وضعیت قرمز آلودگی هوا را تجربه کرده‌اند

در پی تداوم آلودگی شدید هوا، رئیس سازمان بازرسی کل ایران از ورود این سازمان به مسئله آلودگی هوا در شهرهای مختلف و «مکاتبات محرمانه» این سازمان با سران سه قوه در این باره خبر داد.

ناصر سراج، رئیس این سازمان، روز چهارشنبه، ۹ دی، در گفت‌وگو با روزنامه حمایت اظهار داشت که سازمان بازرسی کل کشور با ارسال نامه‌هایی محرمانه به سران سه قوه و نهادهای مسئول در حوزه آب و هوا، خواستار پاسخ و اجرای وظایف قانونی آنها شده است.

به گفته وی، پی‌گیری‌های سازمان بازرسی کل کشور حکایت از آن دارد که برخی نهادهای مربوطه در این زمینه قصورهایی داشته‌اند و به همین دلیل این سازمان لازم دانسته که به مسئله آلودگی هوا ورود کند.

تهران و چند شهر بزرگ دیگر ایران در روزهای اخیر وضعیت قرمز آلودگی هوا را تجربه کرده‌اند، وضعیتی که به تعطیلی مدارس ابتدایی در این شهرها و اتخاذ تدابیری مانند اجرای طرح تردد خودروهای زوج و فرد انجامیده است.

در این حال هیئت دولت ایران روز چهارشنبه در جلسه‌ای به ریاست حسن روحانی به این معضل پرداخت که نتیجه آن اخذ تصمیمات فوری و کوتاه‌مدت برای رفع آلودگی هوا شد، از جمله محدود کردن تردد موتورسیکلت‌ها، نظارت بر خودروهایی که میزان آلایندگی بیشتری دارند و نظارت بر بلندمرتبه‌سازی در برخی از مناطق شهری.

با این حال مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست ایران تاکید دارند که میزان آلودگی هوا هم‌چنان به نسبت سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ کمتر است.

سعید متصدی، معاون این سازمان، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اظهار داشت: «اعداد و ارقام اندازه‌گیری شده حاکی از آن است که غلظت آلاینده‌ها به سمت کاهش پیش‌ می‌رود. در برخی مواقع نیز که هوا سرد است و وارونگی دما رخ می‌دهد، بالا بودن شاخص آلودگی هوا طبیعی است و اقدامات کوتاه‌مدت از جمله تعطیلی مدارس و صنعت، طرح زوج و فرد و... را اجرا می‌کنیم.»

ایران در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به دنبال تحریم‌های بین‌المللی اقدام به تولید بنزین پتروشیمی کرد که گزارش نهادهای مختلف حکایت از تاثیر شدید آن بر آلودگی هوا در کشور داشت. تولید این بنزین در دولت حسن روحانی متوقف شد.

XS
SM
MD
LG