لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۶

صالحی: مذاکرات اخیر با آرژانتین درباره پرونده آمیا «بسیار سازنده» بود


علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز ۱۴ دی با هکتور تیمرمن، همتای آرژانتینی خود دیدار کرد.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز ۱۴ دی با هکتور تیمرمن، همتای آرژانتینی خود دیدار کرد.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مذاکرات اخیر خود با هکتور تیمرمن، همتای آرژانتینی اش، درباره پرونده انفجار مرکز همیاری یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، را «بسیار سازنده» خواند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای صالحی که به کشور غنا سفر کرده بود، روز سه شنبه، نوزدهم دی ماه، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مذاکره با همتای آرژانتینی خود اظهار داشت: «جلسه با آقای تیمرمن برای دستیابی و پیشرفت در راستای اقدامات قضایی آمیا بسیار سازنده بود و امیدوارم این موضوع با حفظ روند پیشرفت، به نتایج خوبی منتج شود.»

وزیران امور خارجه ایران و آرژانتین، پنج‌شنبه گذشته، ۱۴ دی در شهر زوریخ سوئیس با یکدیگر دیدار داشتند تا درباره پرونده انفجار بمب در مرکز همیاری یهودیان، معروف به آمیا در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین که سال ۱۹۹۴ رخ داد، گفت‌وگو کنند.

آرژانتین هشت ایرانی از جمله برخی مقامات عالی‌رتبه حکومت ایران، مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهوری وقت، علی فلاحیان، وزیر اطلاعات وقت و احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران را متهم به دست داشتن در این انفجار خونین کرده و خواهان استرداد آنها شده است.

ایران اگرچه این اتهام را همواره رد کرده است، اما سال گذشته خواهان گفت‌وگو با مقامات آرژانتین و همکاری درباره انفجار بمب در مرکز آمیا شد.

در همین زمینه وزارت امور خارجه ایران اطلاعیه‌ای به نقل از رامین مهمانپرست، سخنگوی این وزارتخانه درباره دیدار اخیر علی اکبر صالحی و هکتور تیمرمن منتشر کرده که در آن تاکید شده است مذاکرات میان دو کشور در ارتباط با پرونده آمیا ادامه خواهد یافت.

آقای مهمانپرست گفت: «ما از ادامه مذاکرات استقبال می کنیم و امیدواریم این مذاکرات به نتیجه مطلوبی منجر و به زودی به نتیجه نهایی مورد قبول دو کشور نائل شود.»

مذاکرات ایران و آرژانتین درباره پرونده آمیا با انتقاد دولت اسرائیل و جامعه یهودیان آرژانتین مواجه شده است. آنها تمایل ایران به انجام مذاکره را تلاش برای «کاستن از فشار و انزوای بین‌المللی» علیه خود تفسیر کرده‌اند.

در انفجار آمیا ۸۵ شهروند یهودی آرژانتین جان باختند. آرژانتین با ۳۰۰ هزار یهودی، بزرگ‌ترین جامعه یهودیان را در آمریکای لاتین دارد.
XS
SM
MD
LG