لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

وزارت ارشاد: فیلم‌های مورد اعتراض مجلس اکران نمی‌شوند


نمایی از فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان
نمایی از فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که فیلم‌های مورد اعتراض مجلس شورای اسلامی یا از دستور اکران خارج شده‌اند یا اساسا برنامه‌ای برای اکران آنها وجود نداشته است.

در همین حال کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» عدم اکران فیلم خود را نتیجه فشار «سیاست‌پیشگان» دانست و گفت که «سکوت و مدارای» او هم نتوانسته فایده‌بخش باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان، اظهارات حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، را بازتاب داده است که بیان می‌کند کمیسیون فرهنگی مجلس ایران مخالف اکران ۷ فیلم بوده است و اکنون هیچ یک از این فیلم‌ها در دستور اکران نیستند.

«خیابان‌های آرام» و «پاداش» به کارگردانی کمال تبریزی، «خانه پدری» اثر کیانوش عیاری، «گزارش یک جشن» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا، «صد سال به این سال‌ها» اثر سامان مقدم، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» اثر محسن امیریوسفی و «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان این هفت فیلم هستند که آقای نوش‌آبادی از آنها نام برده است.

به گفته آقای نوش‌آبادی، درباره فیلم «عصبانی نیستم» وزارت ارشاد خود اقدام کرده و دستور به توقف اکران آن داده است، اگرچه «برخی نهادها درخصوص این فیلم نظراتی داشتند».

«عصبانی نیستم» که در جشنواره سال گذشته فیلم فجر توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند قرار بود با حذف برخی صحنه‌های آن از روز ۲۱ آبان به نمایش عمومی دربیاید، اما علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه، ۱۷ آبان، تاکید کرد که اکران این فیلم به تعویق افتاده است.

آقای جنتی در این باره اظهار داشت: «قرار شده آخرین اصلاحات لازم اعمال شود و بعد من فیلم را ببینم که آیا این اصلاحات کافی است یا نه و اشکالات مورد نظر آقایان در آن حل شده است یا خیر... اگر این فیلم با اصلاحات لازم آماده شود، اکران خواهد شد.»

متعاقب این اظهارات، محدرضا فرجی، مدیر کل سینمای حرفه‌ای وزارت ارشاد، در نامه‌ای به رئیس شورای صنفی اکران نیز خواستار خارج شدن فیلم «عصبانی نیستم» از دستور اکران شد.

در نامه آقای فرجی به اعلام نظر کمیسیون‌های فرهنگی و اصل نود مجلس ایران اشاره شده که مخالفت خود را با اکران فیلم یادشده اعلام کرده‌اند.

در این حال رضا درمیشیان روز سه‌شنبه در متنی که ایسنا منتشر کرد نوشت: «برای نمایش "عصبانی نیستم!" هر آن چه را در توان داشتم به کار گرفتم، نهایت تلاش و همراهی را با مسئولان قانونی سینمایی کشورم کردم اما سکوت و تحمل و مدارای من نیز نتوانست در کشاکش تدبیرمداران و سیاست‌پیشگان به نتیجه‌ای منجر شود.»

در ادامه این متن آمده است: «پس همه آنها را که با وعده‌های امروز و فردا ، یا تهمت و افترا فیلم کوچک مرا مبدل به معضل فرهنگی نمودند به خدا و وجدان‌شان واگذار می‌کنم. حکایت تلخ سینمای "مستقل" و "بی‌پناه" و "یتیم" همین است.»

فیلم «عصبانی نیستم» به رخدادهای سیاسی ایران در سال‌های اخیر و اخراج دانشجویان ستاره‌دار از دانشگاه در دوران ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد اشاراتی دارد.

به گفته سخنگوی وزارت ارشاد، «عدم اکران این فیلم در حال حاضر به معنای اکران نشدن همیشگی‌اش نیست و اگر ملاحظات شکل بگیرد و با اصلاحات بیشتر، نظر وزیر و سایر نهادها تامین شود‌، فیلم اکران خواهد شد».

XS
SM
MD
LG