لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

ایران اتهام حمله سایبری به مقامات آمریکا را تکذیب کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به گزارش‌ها درباره حمله سایبری «هکرهایی از ایران» به حساب‌های کاربری مقام‌های آمریکا گفت که جمهوری اسلامی «هیچ‌گاه حملات غیرقانونی را با حملات متقابل سایبری پاسخ نداده است.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین جابری انصاری، روز جمعه، ۶ آذر، تاکید کرد که ایران در سال‌های گذشته خود «قربانی حملات جدی سایبری نظیر استاکس نت» بوده است.

به گفته آقای جابری انصاری، از دیدگاه جمهوری اسلامی «فقدان یک نظام حقوقی کارآمدِ» بین‌المللی برای جلوگیری از چنین حملاتی «یکی از کمبودهای جدی» در این زمینه است.

روزنامه نیویورک‌تایمز سوم آذر خبر داده بود که «هکرهایی از ایران» طی ماه‌های گذشته چندین حمله سایبری علیه حساب‌های کاربری مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده انجام داده‌اند.

دو هفته پیش از آن نیز خبرگزاری رویترز از اقدامات مقام‌های اروپایی علیه «یک گروه جاسوسی فضای مجازی» که «ممکن‌است با سپاه پاسداران درارتباط باشد» خبر داده بود.

در همین حال روزنامه‌ آمریکایی وال استریت جورنال روز چهارشنبه، ۱۳ آبان‌ماه، با اشاره به هک شدن ایمیل و صفحه شخصی «چند مقام در وزارت خارجه آمریکا» این حملات را با دستگیری سیامک نمازی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک کمپانی نفتی «کرسنت»، در تهران «مرتبط» دانسته بود.

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه، ۲۷ فروردين، بر اساس نتایج یک تحقيق مشترک بین مرکز تحقيق «امريکن اينترپرايز اينستيتو» و شرکت خصوصی امنيت سايبری«نورث»، اعلام کرده بود که توان سایبری ايران پس از حمله سايبری موسوم به «استاکس نت» افزايش يافته است.

در سال ۲۰۱۰، ویروس رایانه‌ای «استاکس نت» به طور موقت در فعالیت هزاران سانتریفیوژ در تأسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز اختلال ایجاد کرد.

در همین حال برخی از سازمان‌های دولتی از جمله بانک مرکزی و وزارت نفت ایران نیز در چند سال گذشته با حملات سایبری مواجه بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG