لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

وزارت نیرو: بارندگی‌های امسال کمتر از پارسال بود


مقامات وزارت نیرو می‌گویند که به‌رغم بارندگی‌های اخیر، وضعیت خشکسالی در کشور همچنان ادامه دارد. آمار این وزارتخانه نیز نشان می‌دهد که در اغلب حوضه‌های آبریز اصلی ایران میزان بارندگی در شش ماه دوم سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه ۲۳ اسفند اظهارات رحیم میدانی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو، را بازتاب داده است که عنوان کرده در پاییز و زمستان امسال ۱۵۰ میلی‌متر بارش در کشور رخ داده که در مقایسه با دوره بلندمدت ۶ درصد کاهش و در قیاس با مدت مشابه پارسال ۴ درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، از شش حوضه اصلی کشور چهار حوضه در مقایسه با دوره درازمدت با کاهش بارش‌ها روبرو بوده و تنها دو حوضه بارش‌هایی بیشتر از متوسط بلندمدت را تجربه کرده‌اند.

آماری که وبسایت وزارت نیرو منتشر کرده است نشان می‌دهد چهار حوضه دریای خزر، خلیح فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه و مرزی شرقی هم در بازه زمانی طولانی دچار کاهش بارندگی بوده‌اند و هم در مقایسه با پاییز و زمستان سال گذشته.

طبق این آمار، میزان بارندگی شش ماه دوم سال جاری در حوضه خزر به نسبت مدت مشابه در سال گذشته ۲۴ درصد، حوضه خلیج فارس و دریای عمان ۶ درصد، دریاچه ارومیه ۲۹ درصد و حوضه مرزی شرقی ۴۰ درصد کاهش یافته است.

اما دو حوضه فلات مرکزی و قره‌قوم امسال وضعیت نسبتا مناسبی را در مقایسه با سال‌های قبل تجربه کرده‌اند به‌طوری که به نسبت سال قبل هر کدام ۲۱ درصد و به نسبت ۴۸ سال گذشته هر کدام به ترتیب ۱ و ۵ درصد افزایش بارندگی را شاهد بوده‌اند.

معاون وزیر نیرو ایران در ادامه سخنان خود با استناد به آمار گفته که از ۳۱ استان کشور ۲۱ استان بارش‌هایی منفی را در مقایسه با درازمدت تجربه کرده‌اند به‌طوری که استان‌های مهمی مانند خوزستان، ایلام، اصفهان و کردستان به ترتیب با ۵۰، ۳۷، ۱۸ و ۲۵ درصد کاهش بارندگی روبرو هستند.

وی همچنین اضافه کرده که استان کرمانشاه با ۳۷ درصد کاهش بارش و کهگیلویه و بویر احمد با ۳۷ درصد کاهش بارش در قیاس با دوره بلندمدت در وضعیت مناسبی از نظر بارندگی قرار ندارند، ضمن آن که ورودی آب به سدهای تهران نیز ۲۸ درصد کاهش یافته است.

ایران دوره شدید خشکسالی را تجربه می‌کند. آماری که به تازگی مقامات سازمان زمین‌شناسی کشور ارائه داده‌اند گویای آن است که ۵۰ درصد سدهای ایران خالی است.

در گزارشی در سال ۱۳۹۳ از سوی «مجمع جهانی تغییرات آب و هوا» به ۳۷ میلیون شهروند ایرانی در هشدار داده شده بود که محدودیت‌های آبی نه تنها ساکنان تهران که شهروندان اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد، را نیز در بر می‌گیرد.

دو سال پیش سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز گفته بود خشکسالی تا ۳۵ سال آینده ۱۱برابر خواهد شد.

در کنار خشکسالی و کاهش بارندگی، جریان و روند مدیریت آب در ایران و انتقادهایی که برخی از کارشناسان در این زمینه مطرح کرده‌اند، موضوع دیگری‌ست که در سال‌های گذشته از آن سخن رفته‌است.

XS
SM
MD
LG