لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

واکنش قاسمی به سخنان مقام آمریکایی درمورد نقش ایران در بی ثباتی منطقه


سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود که جمهوری اسلامی را «عامل بی‌ثباتی» در منطقه خوانده بود، گفت که تهران «نقشی بی‌بدیل» در مبارزه با تروریسم ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی روز چهارشنبه ۲۵ مرداد بحث درباره «تهدیدات ایران» را «تکراری» و «بی‌ پایه و اساس» خواند و گفت: « توصیه ما به طرف آمریکایی این است که در مورد نقش بی بدیل جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه واقع‌بین باشد.»

یک روز قبل از این اظهارات هدر نائرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اطمینان داده بود که دولت دونالد ترامپ «با تمام تهدیدهای ایران» مقابله می‌کند. سخنان خانم نائرت واکنشی به گفته‌های حسن روحانی بود که هشدار داده بود اگر واشینگتن بخواهد به تجربه پیش از توافق هسته‌ای بازگردد، ایران در مدت کوتاهی «به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات باز خواهد گشت».

اما هدر نائرت در مقابل تاکید کرد که اساسا رفتارهای ایران «عامل بی‌ثباتی است و برجام پاسخ تمام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و دربرگیرنده آنها نمی‌تواند باشد».

در این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به اظهارات خانم نائرت گفت: «از شنیدن سخنان تکراری و غیر واقع بینانه این مقام آمریکایی تعجب نمی‌کنیم و با نیات و اهداف مقامات مختلف این کشور از تکرار اینگونه ادعاها و اتهامات بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران ‌آگاهیم. به نظر می‌رسد گوینده این سخنان نیز علاقه چندانی به استقرار صلح و ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و جهان و رضایتی از روند رو به زوال تروریسم در کشورهای عراق و سوریه ندارد.»

بهرام قاسمی همچنین در ادامه سخنان خود بر «پایبندی» جمهوری اسلامی به برجام تاکید کرد و اظهار داشت: «به نظر می‌رسد طرح ادعای نقض روح برجام توسط ایران از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیش از هر چیز با هدف انحراف افکار عمومی بین‌المللی از اقدامات غیرسازنده و تحریک آمیزی است که بارها از سوی این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و در راه انتفاع کامل ایران از منافع برجام کارشکنی کرده است.»

پیش از این دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد دوباره از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، گفته بود که اعتقاد دارد ایرانی‌ها مطابق توافق عمل نمی‌کنند و به روح توافق پایبند نیستند.

آقای ترامپ مصوبه کنگره آمریکا برای تشدید تحریم‌های ایران را امضا کرده است. این مصوبه راه را برای تحریم کامل سپاه پاسداران هموار می‌کند.

XS
SM
MD
LG