لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۸

نیکی هیلی: به ایران نباید اجازه داد با توافق هسته ای جهان را به گروگان بگیرد


نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز سه شنبه به اظهارات حسن روحانی در خصوص خروج از توافق هسته ای، برجام، واکنش نشان داد و اظهار داشت، می بایست ایران را به دلیل آزمایش های موشکی، حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و قطعنامه شورای امنیت پاسخگو کرد.

به گزارش رویترز، نیکی هیلی این سخنان را در واکنش به اظهارات رییس جمهوری ایران مطرح کرده است که در مجلس گفته بود، در صورت تخلف آمریکا از توافق هسته ای، ظرف چند ساعت ایران به وضعیت قبل از این توافق باز خواهد گشت.

طبق این گزارش نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه ای گفته است: به ایران نباید اجازه داد که با استفاده از توافق هسته ای جهان را به گروگان بگیرد.

وی اضافه کرده است، تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران به توافق هسته ای با تهران مرتبط نیست.

در همین زمینه گفته می شود، نیکی هیلی برای دیدار با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و بحث و بررسی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به وین، مقر این سازمان خواهد رفت.

به گزارش تسنیم، حسن روحانی روز سه شنبه در مجلس با تاکید بر پایبندی ایران به توافق هسته ای با شش قدرت جهانی خطاب به دولت آمریکا گفته بود: «باید بدانند که تجربه شکست خورده تحریم و تحمیل، دولت‌های گذشته‌شان را در نهایت به پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه‌ها برگردند، یقیناً ایران در مدت زمان کوتاهی ـ نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز ـ به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات باز خواهد گشت.»

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ در وین بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به توافق دست یافتند. بر اساس این توافق، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل کرد و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی هسته ای علیه ایران نیز معلق یا برداشته شدند.

از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، آمریکا به دلیل برخی «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» ایران که از نظر ایالات متحده با روح توافق هسته‌ای در تضاد است، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

آمریکا همچنین معتقد است از آنجا که بر پایه توافق هسته‌ای ایران قرار است در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و در سطح جهانی مشارکت کند، برخی اقدامات ایران که به صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی صربه می‌زند، ناقض روح این توافق است.

پیشتر مقام های آمریکایی نگرانی‌های خود را در مورد آزمایش‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه ای ایران بیان کرده اند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

اقدام ایران در آزمایش موشک ماهواره‌ بر «سیمرغ» در پنجم مردادماه سال جاری واکنش های بین المللی در پی داشت.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان ۱۱ مرداد به سازمان ملل هشدار دادند که ایران با آزمایش یک موشک دارای توانایی حمل ماهواره برای قرار گرفتن در فضا، «گام تهدیدآمیز و تحریک‌کننده‌ای» برداشته است و خواستار رسیدگی دبیرکل سازمان ملل به این موضوع شدند.

XS
SM
MD
LG