لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

ابتلای سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ کودک ایرانی به سرطان


آخرین آمار از میزان ابتلای کودکان ایران به بیماری‌های سرطان گویای آن است که سالیانه سه هزار و ۵۰۰ کودک زیر ۱۵ سال ایرانی به یکی از انواع این بیماری مبتلا می‌شوند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه ۲۷ مرداد، اظهارات رئیس انجمن خون و سرطان ایران را در این باره بازتاب داده است که با اشاره به داده‌های وزارت بهداشت و درمان عنوان می‌کند، سالیانه از ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار مورد سرطان در کشور، حدود سه درصد آن، برابر با سه هزار و ۵۰۰ مورد، مربوط به کودکان ایرانی است.

به گفته دکتر حسن ابوالقاسمی، از این میان ۸۵ درصد سرطان‌های کودکان درمان قطعی پیدا می‌کنند به‌طوری که بازگشت سرطان در کودکان امری «بسیار نادر و کمتر از دو سه درصد است».

آمارهایی که از میزان ابتلا به سرطان در ایران ارائه می‌شود، نشان از افزایش شیوع این بیماری دارد، به‌طوری که وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده تعداد مبتلایان به این بیماری طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده دو برابر شود که البته در این آمار، کودکان از بزرگسالان تفکیک نشده‌اند.

رئیس انجمن خون و سرطان ایران نیز تاکید می‌کند که در رابطه با میزان کودکان مبتلا به سرطان در کشور یک سیستم خوب گردآوری اطلاعات نیاز است.

وی همچنین عنوان کرده که اطلاعات تکمیلی درباره انواع سرطان‌های کودکان و میزان شیوع آنها در مناطق مختلف کشور به تفکیک موجود نیست.

آقای ابوالقاسمی با این حال سرطان خون را شایع‌ترین سرطان‌ها در میان کودکان دانسته است که پس از آن نیز سرطان مغز و اعصاب مرکزی و سرطان غدد لنفاوی بیشترین ابتلا را در میان کودکان ایرانی دارد.

کمبود تخت در بیمارستان‌ها برای مبتلایان به سرطان

از سویی خبرگزاری فارس روز چهارشنبه سخنان پیام آزاده، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، را منتشر کرده است که می‌گوید شمار بیشتری تخت بیمارستانی برای بیماران مبتلا به سرطان لازم است.

وی در این باره گفته است: «ما حدود ۹۰ هزار تخت بیمارستانی داریم در حالی که ۴۰ هزار تا از این تخت‌ها فرسوده‌اند. ضمن اینکه ما دچار کمبود ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی هستیم که این شامل همه بیماری‌ها می‌شود از جمله سرطان. از آنجا که تخت‌های بیماران مبتلا به سرطان کمتر بوده، این کمبود در این بخش بیشتر ملموس است.»

آقای آزاده همچنین درباره هزینه‌های درمان بیماری سرطان در کشور اظهار داشته که «وضعیت نسبت به ۲ تا ۳ سال اخیر بهبود یافته اما همچنان بیماران مجبورند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه‌های دارویی و درمانی را بپردازند».

دلایل متعددی برای ابتلا به بیماری سرطان عنوان شده از جمله آلودگی هوا یا استعمال دخانیات. مقامات وزارت بهداشت ایران پیش از این عنوان کرده‌اند که عامل یک سوم سرطان‌ها در کشور تغذیه نامناسب است.

XS
SM
MD
LG