لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

آمریکا: در توافق نهایی، نظارت بر چرخه غنی‌سازی در ایران ۲۵ سال خواهد بود


ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده یکی از اعضای هیات مذاکره‌کنندگان آمریکایی در لوزان سوئیس بود
ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده یکی از اعضای هیات مذاکره‌کنندگان آمریکایی در لوزان سوئیس بود

وزیر انرژی ایالات متحده به منتقدان توافق هسته‌ای با ایران اطمینان داد که آمریکا در چارچوب این توافق می‌تواند هر گونه فعالیت نظامی احتمالی ایران را که مرتبط با برنامه هسته‌ای آن باشد، ردیابی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارنست مونیز که روز پنجشنبه سوم اردیبهشت با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد اظهار داشت: «ما برای مدت زمان حداقل ۱۰ سال امکان این را خواهیم داشت که هرگونه فعالیت نظامی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را به سادگی ردیابی کرد و زمان کافی نیز برای واکنش به آن خواهیم داشت».

ایران و گروه ۱+۵ متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان روز ۱۳ فروردین ماه توانستند که پس از هفته‌ها مذاکره به تفاهمی سیاسی به منظور دستیابی به توافق جامع اتمی دست پیدا کنند.

این تفاهم اما به‌طور خاص واکنش منفی اسرائیل را به دنبال داشت تا جایی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور از آن به عنوان یک «توافق بد» نام برد که «حیات و بقای اسرائیل را به خطر می‌اندازد».

اما باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، تاکید کرده که «توافق با ایران فرصتی است که تنها یک بار پیش می‌آید» تا جلوی اقدام ایران در تولید سلاح هسته‌ای گرفته شود.

ارنست مونیز هم که یکی از اعضای هیات مذاکره‌کنندگان آمریکایی در لوزان سوئیس بود در دفاع از توافق هسته‌ای احتمالی با ایران گفته که اگر این توافق حاصل شود، قدرت‌های جهانی می‌توانند برای ۲۵ سال بر چرخه غنی‌سازی اورانیوم در ایران «به صورت بی‌سابقه‌ای» نظارت کامل داشته باشند.

وی همچنین عنوان کرده که توافق احتمالی همچنین ایران را برای همیشه متعهد می‌سازد که بتوان برنامه هسته‌ای آن را راستی‌آزمایی کرد به طوری که بازرسان آژانس بین‌المللی به همه تاسیسات دسترسی خواهند داشت.

ایران و قدرت‌های جهانی تا ۹ تیر ماه سال جاری فرصت دارند که به توافق جامع اتمی دست یابند.

XS
SM
MD
LG