لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

پورمحمدی درباره خاتمی: وزارت دادگستری حکم ممنوع‌الخروجی صادر نمی‌کند


وزیر دادگستری ایران در واکنش به تذکر ۱۰ نماینده مجلس شورای اسلامی برای ممنوع‌البیان و ممنوع‌التصویر شدن محمد خاتمی، گفت که این موضوعات در حیطه وظایف وزارتخانه تحت مدیریت او نیست.

۱۰ عضو تشکل تندرو جبهه پایداری در مجلس ایران روز یکشنبه در تذکری کتبی به وزیر دادگستری ایران از او خواستند که «حکم ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیانی» محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، را اجرا کند.

این نمایندگان رخدادهای ۱۳۸۸ ایران را به آقای خاتمی نسبت می‌دهند و از او همراه با میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، به عنوان «سران فتنه» نام می‌برند.

اما مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، می‌گوید که «وزارت دادگستری طرف حساب این موضوع نیست و برای کسی حکم ممنوع‌الخروجی صادر نمی‌کند».

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت درباره تذکر نمایندگان مجلس اظهار داشت: «اعلام چنین مواردی در قالب تذکر به وزرا، تنها برای اعلام نظر شخصی آنان است. نمایندگان به این مسائل قانونی آگاهی دارند .هیچ کدام از این مسائل در حوزه کار وزارت دادگستری نیست، بلکه ما یک رابط اداری هستیم.»

تذکر نمایندگان مجلس به وزارت دادگستری برای محدود ساختن محمد خاتمی، پیش از این واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است و از آن جمله علی مطهری، نماینده مجلس، گفت که «بهتر بود تذکردهندگان محترم حکم ممنوع‌الحیاتی خاتمی را هم عنوان می‌کردند تا خیال خودشان را راحت کرده باشند».

این در حالی‌ است که محمد خاتمی پس از رویدادهای ۱۳۸۸ به این سو ممنوع‌الخروج بوده و نتوانسته است برای حضور در کنفرانس‌ها و مجامع بین‌المللی از کشور خارج شود.

نمایندگانی که این تذکر را داده‌اند شامل جواد کریمی قدوسی، مهرداد بذرپاش، محمد موسوی‌نژاد، روح‌الله حسینیان، فاطمه آلیا، نصرالله پژمان‌فر، علی کائیدی، رضا آشتیانی، محمدمهدی موسوی و محمداسماعیل کوثری می‌شود.

در همین راستا جواد کریمی قدوسی در یک سخنرانی به نقل از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت که «خاتمی یاغی و طغیان‌گر نسبت به نظام است و باید رسانه‌ها، اصول‌گرایان و نخبگان نسبت به او موضع‌گیری کنند زیرا او از عناصر فتنه است و نباید فضا برایش امن شود».

آقای کریمی قدوسی می‌گوید که این سخنان را از آقای خامنه‌ای در جلسه اخیر اعضای فراکسیون شاهد مجلس با رهبر جمهوری اسلامی شنیده است، اما علی مطهری و حسین گروسی، دیگر نمایندگان مجلس که در آن جمع حضور داشتند، چنین نقل و قولی را تکذیب می‌کنند.

XS
SM
MD
LG