لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

نامه دو کمیسیون مجلس به روحانی برای «مدیریت محتوای فضای مجازی»


یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت که کمیسیون‌های فرهنگی و امنیت ملی مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خواستار اقدام دولت برای مدیریت محتوای فضای مجازی شده‌اند.

خبرگزاری مهر روز جمعه، ۸ آبان، اظهارات محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، را در این باره بازتاب داده که با انتقاد از سیاست‌های دولت در رابطه با فضای مجازی همراه است.

آقای آصفری اظهار داشت که در نامه‌ کمیسیون‌های مجلس به حسن روحانی تاکید شده است که «صرفاً با فیلترینگ نمی‌توان فضای مجازی را مدیریت کرد، بلکه باید با تولید محتوا در برنامه‌ریزی از این فضا در راستای اهداف و آرمان‌های نظام استفاده کرد».

دولت روحانی اعلام کرده که قصد ندارد شبکه‌های اجتماعی را محدود کند، اگرچه در این مدت گزارش‌هایی درباره برنامه دولت برای فیلترینگ هوشمند شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، طرحی که نخست مشمول شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران شد. با این حال دولت ایران فیلترینگ شبکه‌هایی مانند واتس‌آپ را متوقف کرده است.

آقای آصفری می‌گوید که مسئله «گسترش فضای مجازی بدون مدیریت محتوا» به عنوان یک «تهدید» در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شده و شورای عالی فضای مجازی باید در راستای مدیریت این فضا دست به اقداماتی بزند.

وی افزود: «متأسفانه جمهوری اسلامی برای مدیریت این فضا دیر بیدار شده و در حالی که استفاده از فضای مجازی همه‌گیر شده است، ما تازه به دنبال توسعه پهنای باند هستیم و اقدامی در راستای تأمین محتوا برای این فضا و مدیریت آن انجام نمی‌دهیم.»

مسئله گسترش فضای مجازی در ایران واکنش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را نیز به همراه داشته است. وی اواسط شهریورماه در حکم انتصاب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی خواستار «سالم‌سازی فضای مجازی»، «مقابله موثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان» از طریق این فضا و «ترویج هنجارها و سبک زندگی اسلامی ایرانی» شد.

شورای عالی فضای مجازی متشکل از رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس صداوسیما، فرمانده سپاه پاسداران، فرمانده نیروی انتظامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارشاد، وزیر علوم، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع، وزیر آموزش و پرورش، معاون علمی رئیس جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی است.

XS
SM
MD
LG