لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

کمیسیون مجلس: زائران ایرانی به مراسم حج اعزام نمی‌شوند


در ادامه مناقشات بر سر اعزام زائران ایرانی به مراسم حج، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که زائران ایرانی در شرایط کنونی به مراسم حج اعزام نمی‌شوند.

منصور حقیقت‌پور عضو این کمیسیون با اشاره به اختلافات تهران و ریاض روز جمعه ۲۴ اردیبهشت به خبرگزاری میزان گفت که «در شرایط فعلی با توجه به رویکرد سعودی‌ها امکان برگزاری حجی عزتمندانه فراهم نیست».

وی افزود: «در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور مسئولان ذی‌ربط بحث‌هایی پیرامون اعزام یا عدم اعزام زائران ایرانی به مراسم حج امسال مطرح شد که در ‌‌نهایت تصمیم گرفته شد ایران با توجه به شرایط موجود مراسم حج را برگزار نکند.»

روابط سیاسی تهران و ریاض از دی‌ماه گذشته به دنبال هجوم عده‌ای به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران قطع شده، امری که مسئله اعزام زائران ایرانی به مراسم حج را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

سازمان حج و زیارت ایران برای اعزام زائران ایرانی به مراسم حج تمتع سال ۹۵ چهار شرط «تامین امنیت زائران ایرانی»، «استفاده از ناوگان هوایی ایران برای انتقال زائران»، «صدور روادید در داخل ایران» و «استفاده از خدمات کنسولی در عربستان» را تعیین کرده، اما عربستان سعودی می‌گوید که تنها در کشوری ثالث به هیئت ایرانی روادید می‌دهد.

در این حال رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به انتقاد شدید از سیاست‌های ریاض در رابطه با مسئله اعزام حجاج ایرانی به مراسم حج پرداخته است.

علاءالدین بروجردی روز جمعه به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «عربستان در جایگاهی نیست که برای ما و حجاج ما شرط تعیین کند. ما هستیم که باید برای عربستان شرط بگذاریم، چرا که تجربه نشان داده عربستان توان حفظ امنیت حجاج را ندارد و در شرایط عادی صلاحیت مسئولیت موضوع حج را ندارد.»

وی در نهایت تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران باید با جدیت موضوع حقوق زائران ایرانی را دنبال کند و انفعال در مقابل عربستان قابل قبول نیست و این کشور باید ضمانت‌های لازم را برای حفظ امنیت حجاج ما بدهد.»

پیش از این نیز شماری از مراجع تقلید شیعیان مخالفت خود را با اعزام زائران ایرانی به مراسم حج امسال اعلام کرده بودند، از جمله آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی که گفته است: «نباید برخی زائران با ذلت بخواهند از طریق کشورهای دیگر به حج بروند، زیرا عزت آنها حفظ نخواهد شد.»

XS
SM
MD
LG