لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

ایران: قرارداد با ایرباس همچنان منتظر مجوز آمریکاست


اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران، گفت که قرارداد ایران و شرکت هواپیماسازی ایرباس همچنان در انتظار مجوز دولت ایالات متحده است تا به اجرا دربیاید.

این مقام دولت ایران روز جمعه ۱۴ خرداد در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه از مذاکره با بانک‌های مختلف برای پرداخت مبلغ قرارداد میان ایران و ایرباس خبر داد و اعلام کرد که تأخیر در اجرای این قرارداد به خاطر آن است که مدیران ایرباس در انتظار اخذ مجوز از آمریکا هستند.

ایران به دنبال لغو تحریم‌های بین‌المللی اتمی قراردادی با شرکت ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما امضا کرد، اما از آنجا که بیش از ۱۰ درصد قطعات هواپیماهای ایرباس در آمریکا تولید می‌شود، این شرکت برای اجرای قرارداد خود با ایران به اخذ مجوز آمریکا نیاز دارد.

در این حین روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال چندی پیش به نقل از یکی از مدیران ارشد ایرباس گزارش داد که مسئله انتقال پول از ایران یکی از مشکلات اجرای این قرارداد و طرفین قرارداد دنبال راهی برای خارج کردن پول از ایران هستند.

اما قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران می‌گوید که مشکلی از این بابت وجود ندارد. وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری میزان عنوان کرده است: «پس از ادعای ایجاد مشکلات مالی در تفاهم ایران با ایرباس، من یک اعتراض برای ایرباس فرستادم و تذکر دادم که چنین ادعایی که مطرح شده درست نیست».

وی در ادامه گفته است: «قرارداد با ایرباس هنوز به مرحله پرداخت پول نرسیده و مذاکرات درباره آن همچنان ادامه دارد و باتوجه به پرداخت پول توسط فاینانس، مشکلی از این لحاظ وجود نخواهد داشت».

مقام‌های ایران می‌گویند که علی‌رغم لغو تحریم‌های بین‌المللی هنوز بانک‌های اروپایی به خاطر نگرانی از واکنش آمریکا برای معامله با ایران تعلل می‌کنند. دولت باراک اوباما اما اعلام کرده که در این زمینه مانع بانک‌های خارجی نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG