لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

شمخانی: بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی در مراحل پایانی است


دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از تمایل این شورا به همکاری با مجلس در رابطه با بررسی توافق هسته‌ای سخن گفته است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از تمایل این شورا به همکاری با مجلس در رابطه با بررسی توافق هسته‌ای سخن گفته است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اعلام کرد که این شورا اکنون مراحل پایانی بررسی توافق هسته‌ای وین را می‌گذراند. این در حالی است که طیف‌هایی از اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی بر لزوم بررسی این توافق در مجلس تاکید دارند.

خبرگزاری تسنیم روز پنج‌شنبه ۲۹ مرداد اظهارات آقای شمخانی را بازتاب داده است که نسبت به رویکردهای جناحی به «برنامه جامع اقدم مشترک» یا برجام هشدار داده و گفته است: «هیچ یک از اعضای شورای عالی امنیت قرائت جناحی از برجام ندارند».

به گفته وی، شورای عالی امنیت ملی با تشکیل جلسات فوق‌العاده همه ابعاد فنی، حقوقی و اقتصادی برجام و مسائل مربوط به بازرسی‌ها و تحریم‌ها را بررسی می‌کند و این امر اکنون به مراحل پایانی کار رسیده است.

به تازگی ۲۰۱ نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای از دولت حسن روحانی خواسته‌اند که توافق اتمی وین میان ایران و قدرت‌های جهانی را به صورت لایحه در اختیار مجلس قرار دهد.

این رویکرد از حمایت روحانیون ارشد اصول‌گرا مانند احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، و محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان رهبری، برخوردار است اما دولت ایران تاکید کرده که توافق هسته‌ای وین باید در شورای عالی امنیت ملی ایران بررسی شود و به تصویب برسد.

علی شمخانی نیز از تمایل شورای عالی امنیت ملی ایران به همکاری با مجلس شورای اسلامی در رابطه با بررسی توافق هسته‌ای سخن گفته است.

به گفته وی، این شورا «ملاحظاتی را در سند برجام اعمال می‌کند که در ارتباط تنگاتنگ با مجلس شورای اسلامی به نتایج مطلوبی خواهد رسید».

اما آقای شمخانی مشخص نکرده که در نهایت قرار است توافق وین با مصوبه شورای عالی امنیت ملی به قانون تبدیل شود یا مصوبه مجلس شورای اسلامی.

پیش از این علاء‌الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، احتمال داده بود که مجلس صرفا نقطه نظرات خود را درباره توافق هسته‌ای وین به شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش دهد.

وی البته تاکید کرده که نظر مجلس شورای اسلامی این است که توافق هسته‌ای با تصویب این مجلس به صورت قانون در بیاید.

XS
SM
MD
LG