لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۲

اعضای کمیسیون رسیدگی به توافق اتمی در مجلس تعیین شدند


در حالیکه سخنگو و برخی از اعضای دولت حسن روحانی تاکید کرده‌اند که قرار نیست توافق اتمی وین در مجلس بررسی شود، نمایندگان مجلس روزچهارشنبه، ۲۸ مرداد، اعضای کمیسیون «ویژه» بررسی این توافق را انتخاب کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌ شنبه، ۳۰ تیر متن توافق ایران و گروه ۵+۱ را به مجلس ارائه کرده و مجلس نیز در همین روز کمیسیون «ویژه»‌ای را برای بررسی این توافق تشکیل داده بود.

درهمین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، نمایندگان مجلس روز چهارشنبه ۱۵ نفر را به عنوان اعضای کمیسیون ویژه بررسی «برجام») برنامه جامع اقدام مشترک) انتخاب کردند.

محمود نبویان، محمد مهدی زاهدی، مهرداد بذرپاش از اعضای جبهه پایداری و همچنین علیرضا زاکانی، اسماعیل کوثری، ابراهیم کارخانه‌ای و حسین نقوی حسینی از جمله منتقدان جدی توافق اتمی وین، از اعضای انتخاب شده برای این کمیسیون هستند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:12 0:00
لینک مستقیم

محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس و علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیگر اعضای این کمیسیون را تشکیل می‌دهند.
در همین حال غلامرضا تاجگردون و مسعود پزشکیان، دو نماینده اصلاح طلب مجلس نیز برای عضویت در این کمیسیون انتخاب شدند.

حسین نجابت، منصور حقیقت ‌پور، عباسعلی منصوری آرانی و وحید احمدی از نمایندگان اصولگرای مجلس، دیگر اعضای این کمیسیون هستند.

در همین حال مهرداد بذرپاش، عضو کمیسیون ویژه برجام، خبر داد که اولین جلسه این کمیسیون روز چهارشنبه با هدف تعیین دستور کار برگزار می‌‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این کمیسیون بند بند و جزئیات توافق اتمی وین را بررسی خواهد کرد، افزود: «طبیعتاً باید ابتدا جزئیات را برررسی کنیم تا در ‌‌نهایت در مورد کلیات نظر دهیم.»

گفته‌های آقای بذرپاش درحالی بیان می‌شود که عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران، پیش از این گفته بود که نمایندگان مجلس و یا شورایعالی امنیت ملی تنها می‌توانند توافق اتمی وین را رد یا تائید کنند و نمی‌توانند جزئیات آن را تغییر دهند.

از سوی دیگر تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی توافق اتمی وین درمجلس درحالی است که دولت ایران هنوز لایحه‌ای را درباره این توافق ارائه نکرده است.
درهمین حال هادی شوشتری، نماینده قوچان در مجلس، تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی توافق اتمی، پیش از ارائه لایحه از سوی دولت را «مغایر قانون اساسی» خواند.

وی اضافه کرد: «طبق نظامات حقوق اساسی از جمله آیین ‌نامه داخلی هیأت وزیران و آیین ‌نامه داخلی مجلس، مقرر شده که لوایح قانونی پس از تصویب در کمیسیون‌های داخلی هیأت وزیران به ویژه کمیسیون سیاسی-دفاعی هیأت وزیران و کمیسیون لوایح دولت با امضای رئیس‌جمهور و وزیر مربوطه تقدیم پارلمان شود.»
آقای شوشتری تاکید کرد: «اساساً تاکنون لایحه‌ای تقدیم مجلس نشده که مجلس بخواهد برای بررسی آن کمیسیون ویژه تشکیل دهد.»

بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاورد‌ها و حقوق هسته‌‌ای» که در مجلس ایران تصویب شد و روز چهارشنبه، سوم تیر، نیز به تصویب شورای نگهبان رسید، «نتیجه مذاکرات» درباره برنامه اتمی ایران باید بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی ایران «به مجلس ارائه شود.»

در همین حال ۲۰۱ نماینده مجلس ایران با صدور بیانیه ‌ای در جلسه علنی روز یک‌شنبه، ۲۵ مرداد مجلس، از دولت خواسته بودند که «هرچه سریع ‌تر» توافق اتمی وین را «در قالب لایحه ‌ای» به مجلس ارائه کند.

با این حال محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه ‌شنبه درخواست نمایندگان مجلس برای ارائه لایحه درباره توافق اتمی وین (برجام) را «خلاف قانون اساسی» خوانده و گفت که چون این توافق به امضای رئیس جمهوری یا نماینده او نمی‌‌رسد، بنابراین «نیازی به تصویب در مجلس ندارد.»

XS
SM
MD
LG