لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

انصاری: معرفی نامزد تصدی وزارت علوم احتمالا تا سه ماه زمان می‌برد


مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهوری ایران
مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهوری ایران

مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که معرفی نامزد تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری احتمال دارد که سه ماه زمان ببرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سخنان مجید انصاری را در روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور بازتاب داده است که تاکید می‌کند دولت حسن روحانی نامزد تصدی وزارت علوم را در مهلت قانونی به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند، اما این امر ممکن است تا سه ماه طول بکشد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مجلس خبرگان رهبری تنها یک روز قبل از این، در بیانیه پایانی شانزدهمین اجلاس رسمی خود از حسن روحانی خواست تا هر چه سریع‌تر گزینه وزارت علوم را مشخص کند.

در این بیانیه با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آمده است: «از رییس جمهوری محترم مى‌خواهیم با توجه به اهمیت جایگاه وزارت علوم و آغاز سال تحصیلى دانشگاه‌ها، هرچه سریع‌تر فرد شایسته و مناسبى را براى تصدى این منصب به مجلس شوراى اسلامى، معرفى نماید».

این بیانیه خطاب به مسئولان نهادهای آموزشی تاکید می‌کند که «با حفظ آرامش فضاى علمى کشور، بسترهاى لازم را جهت رشد و پویایى علمى جامعه، فراهم آورده و بر تبیین، ترویج و تقویت بنیان‌هاى دینى، همت گمارند».

مجلس شورای اسلامی ایران در آخرین روزهای مردادماه رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را استیضاح و برکنار کرد، رخدادی که نمایندگان استیضاح‌کننده یکی از دلایل آن را انتصاب افراد فعال در اعتراضات سال ۱۳۸۸ به عنوان مدیران و مشاوران وزارت علوم اعلام کرده‌اند.

اما برخی چهره‌ها و رسانه‌های دولتی عنوان کرده‌اند که دلیل واقعی استیضاح آقای فرجی‌دانا افشای «بورسیه‌های غیرقانونی» در وزارت علوم دولت محمود احمدی‌نژاد بوده است و از جمله روزنامه ایران نوشت که وزیر علوم تاوان همین امر را می‌دهد.

به دنبال برکناری رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم، حسن روحانی نیز تصمیم گرفت محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کند، چهره‌ای که او نیز سال گذشته نتوانسته بود رای محافظه‌کاران مجلس شورای اسلامی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به دست بیاورد.

با این حال آقای روحانی تاکید کرده است که «با تغيير يک نفر، مسير دولت عوض نمی‌شود».

XS
SM
MD
LG