لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۱

ایران به رزمناو آمریکایی «اخطار» داد


حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران
حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران

مقامات نظامی ایران اعلام کردند، یک رزمناو آمریکایی که به آب‌های محل برگزاری رزمایش نیروی دریایی ارتش ایران نزدیک شده بود به دنبال اخطار این نیروی نظامی از منطقه دور شده است.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه، ۷ بهمن، اظهارات دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، را در این باره بازتاب داده که عنوان کرده این رزمناو آمریکایی با هدف «کسب اطلاع از تاکتیک‌های» نظامی ایران به منطقه رزمایش نزدیک شده بود.

به گفته وی، یک بار هواپیمای گشت دریایی و یک بار هم ناوشکن البرز به این رزمناو آمریکایی اخطار داد که در نهایت منطقه را ترک کرد.

آقای سیاری سپس تاکید کرده که «گویا هنوز قدرت دریای ایران برای برخی قابل باور نیست و از این رو سعی می‌کنند تا از نزدیک از اقدامات و توانمندی‌های ما مطلع شوند».

ارتش ایران پیش از این اعلام کرده بود که روز چهارشنبه رزمایشی را با نام «ولایت ۹۴» در گستره سه میلیون کیلومتر مربع از تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند برگزار می‌کند که در آن «تمامی تاکتیک‌ها و برنامه‌های رزمی نیروی دریایی آزمایش و ارزیابی می‌شود».

فرمانده نیروی دریایی ایران نیز تاکید داشته از آنجا که در این رزمایش قرار بوده از مهمات و تجهیزاتی مانند موشک و اژدر استفاده شود، به شناورهای خارجی، چه شناورهای تجاری و چه رزمی، اخطار داده شده بود که نزدیک نشوند تا آسیبی نبینند.

در این حال شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان واکنش یکی از مقامات نظامی ایالات متحده آمریکا به این رخداد را بازتاب داده که تمام ماجرا را یک مسئله عادی توصیف کرده است.

کوین استیفنز، یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا، در بیانیه‌ای اظهار داشت: «ایران محل برگزاری رزمایش خود و مناطقی را که در معرض آتش قرار دارند، اعلام کرده است. این یک اقدام معمولی است که تمام نیروهای دریایی وقتی می‌خواهند تمرین نظامی در دریا داشته باشند، انجام می‌دهند.»

وی سپس عنوان کرده که نیروهای آمریکایی نیز مناطق برگزاری تمرین‌های نظامی خود را اعلام می‌کند اما هیچ وقت این اقدام را به منزله «دستور» نمی‌داند.

ایران حدود دو هفته قبل ملوانان دو قایق آمریکایی را که وارد آب‌های ایران شده بودند، بازداشت کرد، اما به دنبال تماس‌های وزرای خارجه دو کشور، همه ملوانان پس از چند ساعت آزاد شدند.

آمریکا و ایران هر دو اذعان داشته‌اند که قایق‌های آمریکایی به اشتباه وارد آب‌های ایران شده بودند. با این حال اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران در بازداشت ملوانان آمریکایی مورد ستایش آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG