لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

وزرای خارجه سه کشور اروپایی پنج‌شنبه به مذاکرات هسته‌ای می‌پیوندند


فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و لوران فابیوس، فیلیپ هاموند، جان کری و فرانک والتر اشتاین مایر، وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا، آمریکا و آلمان
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و لوران فابیوس، فیلیپ هاموند، جان کری و فرانک والتر اشتاین مایر، وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا، آمریکا و آلمان

در ادامه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، وزرای خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان روز پنج‌شنبه، ۱۱ تیر برای گفت‌وگو با همتای ایرانی خود به وین سفر می‌کنند.

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین در گزارشی از آخرین اخبار مذاکرات هسته‌ای می‌گوید که محمدجواد ظریف با جان کری، وزرای خارجه ایران و ایالات متحده و علی‌اکبر صالحی با ارنست مونیز، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا روز چهارشنبه نشست‌هایی دوجانبه داشته‌اند که احتمال تکرار این نشست‌ها در همین روز وجود دارد.

روز پنج‌شنبه اما فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان به مذاکرات خواهند پیوست در عین حال که برخی منابع خبری از جمله خبرگزاری کار ایران، ایلنا، عنوان کرده‌اند که وزیر خارجه چین هم روز پنج‌شنبه وین سفر خواهد کرد.

از سویی خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی از بازگشت احتمالی وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ به پایتخت‌های خود در روز جمعه خبر داده است.

به گفته این دیپلمات ایرانی که در گزارش ایسنا به نام او اشاره‌ای نشده است، اگر وزرای خارجه ایران و شش قدرت جهانی بتوانند تا روز جمعه بر سر پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای به ارزیابی نهایی برسند، برای مشورت به کشورهای خود بازمی‌گردند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرده که طرفین تا روز یکشنبه پیش روی نتیجه نهایی مذاکرات را اعلام کنند.

گزارش خبرنگار رادیو فردا در وین نیز به احتمال قطعی شدن نتیجه مذاکرات تا روز یکشنبه اشاره دارد. به گفته او، این مسئله امروز مطرح شده و هم‌اکنون خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات درباره آن بحث می‌کنند.

وی اما بحث بازگشت وزیر خارجه آمریکا به واشینگتن را رد می‌کند و به نقل از منابع مطلع می‌گوید که جان کری تا پایان مذاکرات در وین خواهد ماند، اما احتمال دارد وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ به جز آمریکا، برای مشورت به پایتخت‌های خود بازگردند.

مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تا سه‌شنبه آینده، ۱۶ تیر تمدید شده است.

طرفین اعلام کرده‌روپاییاند که قصد دارند با تمدید این مذاکرات فرصتی کافی برای دستیابی به توافق اتمی فراهم آورند.

در این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده است که یوکیا آمانو، مدیر کل این آژانس روز پنج‌شنبه در تهران با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و برخی از دیگر مقامات جمهوری اسلامی گفت‌وگو می‌کند.

XS
SM
MD
LG