لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۶

جان کری: مذاکرات در شرایط کنونی هر سرنوشتی می‌تواند پیدا کند


وین، محل مذاکرات هسته‌ای؛ جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده از آخرین تحولات در مذاکرات می‌گوید
وین، محل مذاکرات هسته‌ای؛ جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده از آخرین تحولات در مذاکرات می‌گوید

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت که اگرچه مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت‌هایی واقعی داشته، اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که مذاکرات هر سرنوشتی می‌تواند پیدا کند.

مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی تنها دو روز تا مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق جامع فاصله دارد و در این حال مقامات آمریکا عنوان می‌کنند که هنوز برخی مسائل مهم مورداختلاف حل نشده مانده است.

آقای کری روز یکشنبه، ۱۴ تیر پس از چند دور مذاکره با همتای ایرانی خود به جمع خبرنگاران آمد و با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات هسته‌ای گفت: «من کاملا موافق سخنان وزیر خارجه ایران هستم که ما هیچ گاه تا این اندازه به توافق اتمی نزدیک نبوده‌ایم، اما در شرایط کنونی ممکن است که مذاکرات به هر سمت و سویی کشیده شود.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:32 0:00
لینک مستقیم

محمدجواد ظریف تنها دو روز قبل عنوان کرده بود که ایران و جامعه بین‌المللی هیچ گاه تا به این اندازه به یک توافق پایدار نزدیک نبوده‌اند، اگرچه با قطعیت نمی‌توان گفت که چنین توافق حاصل می‌شود.

جان کری نیز بر لزوم تصمیمات دشوار برای دستیابی به توافق اتمی تاکید می‌کند و می‌گوید که در غیر این صورت امکانی برای توافق وجود نخواهد داشت.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، اکنون زمانی است که می‌توان دریافت دستیابی به توافق هسته‌ای قابل حصول هست یا نه و اگر ایران سرسختی مطلق نشان بدهد، آمریکا تمایل به ترک مذاکرات دارد، همان طور که باراک اوباما نیز این موضع را تکرار کرده است.

آقای کری در نهایت گفت که مذاکره‌کنندگان هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که باید برسند و برای دستیابی به توافق جامع اتمی تا مهلت مقرر در این هفته باید تصمیمات دشواری گرفته شود.

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان مذاکرات هسته‌ای را تا روز سه‌شنبه، ۱۶ تیر تمدید کرده‌اند.

جان کری و محمدجواد ظریف تنها از صبح یکشنبه تا بعدازظهر سه دور مذاکره با یکدیگر داشته‌اند. در این روز وزرای خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا و روسیه نیز به مذاکرات خواهند پیوست در حالی که اعلام شده وزیر خارجه چین روز دوشنبه به وین می‌آید.

XS
SM
MD
LG