لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

مقامات ارتش عراق: یکی از فرماندهان داعش در موصل کشته شد


یکی از تانک‌های گروه حکومت اسلامی که به تصرف ارتش عراق درآمده است
یکی از تانک‌های گروه حکومت اسلامی که به تصرف ارتش عراق درآمده است

مقامات اطلاعاتی ارتش عراق از کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در جریان نبرد موصل خبر دادند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز جمعه ۲۱ آبان به نقل از این مقامات گزارش داد که محمود شکری النعیمی معروف به شیخ فریس که از چهره‌های ارشد شبه‌نظامیان داعش به شمار می‌رود در جریان حملات هوایی روز سه‌شنبه در غرب موصل کشته شده است.

این منابع خبری از شکری النعیمی به عنوان یکی از افسران رده بالای امنیتی در حکومت صدام حسین نام برده‌اند که بعدها به داعش پیوست، اما سی‌ان‌ان عنوان کرده که نمی‌تواند صحت این مسئله را تایید کند.

در این حال گزارش‌ها از پیشروی نیروهای عراقی در موصل حکایت دارد اگرچه این پیشروی‌ها کند توصیف شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از فرماندهان ارتش عراق نوشته که نیروهای ویژه ارتش وارد محله قادسیه شده‌اند و به منظور اجتناب از کشته شدن غیرنظامیان خیلی آهسته پیشروی می‌کنند.

این گزارش همچنین اضافه می‌کند که دیگر نیروهای ارتش نیز ۹۰ درصد محله انتصار در شهر موصل را تحت کنترل خود درآورده‌اند اما از آنجا که خیابان‌های این محله خیلی باریک هستند و تانک‌ها نمی‌توانند از آنجا عبور کنند، پیشروی در این محله به کندی انجام می‌گیرد.

نیروهای عراقی چندین جبهه به سمت موصل گشوده‌اند در حالی که پیشمرگه‌های کرد نیز باریکه‌ای را در شمال این شهر در اختیار گرفته‌اند.

از سویی با پیشروی ارتش عراق در موصل گزارش‌های متعددی از کشتار غیرنظامیان توسط افراد داعش منتشر شده است.

دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز جمعه اعلام کرد که داعش سه روز قبل در شهر موصل ۴۰ غیرنظامی را به اتهام «خیانت و همدستی» با نیروهای امنیتی عراق کشته است.

این گزارش می‌گوید که داعش روز چهارشنبه نیز ۲۰ غیرنظامی را در یکی از پادگان‌های شمال موصل به اتهام «درز اطلاعات» اعدام کرده است.

موصل دومین شهر بزرگ‌ عراق است. این شهر تابستان ۲۰۱۴ به تصرف شبه‌نظامیان داعش در آمد و از آن زمان به عنوان مرکز اصلی این گروه به شمار می‌آید. نیروهای عراقی از ماه گذشته عملیات برای بازپس‌گیری آن را آغاز کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG