لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

مقام ارشد آمریکایی: واشینگتن تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع می‌کند


بنیامین رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا
بنیامین رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا

یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرد که دولت باراک اوباما همراه با اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه در ارتباط با بحران اوکراین وضع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور در حاشیه اجلاس ناتو به روسیه هشدار داده است که از دامن زدن به بحران اوکراین خودداری کند.

آقای رودز با اشاره به برنامه آمریکا برای تحریم‌های جدید علیه روسیه اظهار داشت: «ما در این باره با اروپایی‌ها همکاری می‌کنیم. اگر روسیه [بحران اوکراین] را شدت ببخشد، ما هم آمادگی داریم که فشارها را افزایش دهیم».

وی گفت نکته کلیدی این است که روسیه باید تاوان اقدامات خود در تشدید بحران اوکراین را بپردازد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌گوید که روسیه به اوکراین حمله کرده و علی‌رغم پیشنهادی که مسکو برای برقراری آتش‌بس در اوکراین داده است، «صدها تانک و خودروی نظامی و هزاران سرباز» روس در داخل اوکراین حضور دارند.

در همین راستا آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، در نخستین روز اجلاس ناتو در ولز خواهان اقدام جامعه جهانی علیه روسیه شد.

آقای راسموسن اظهار داشت: اگر دخالت‌های روسیه در اوکراین همچنان ادامه یابد، جامعه بین‌المللی باید تحریم‌های سخت‌تری را علیه مسکو وضع کند.

اما یکی از سخنرانان اجلاس ناتو در روز پنج‌شنبه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بود که تاکید کرد اعضای ناتو خواستار راه‌حل سیاسی برای بحران اوکراین و گفت‌وگو با روسیه هستند.

خانم مرکل در عین حال به روسیه هشدار داد اعضای ناتو این توان را دارند که برای اجابت خواسته‌های سیاسی خود از تشدید تحریم‌ها استفاده کنند.

وی اظهار داشت: «اما پیام ما این است که ما خواستار یک راه‌حل سیاسی هستیم. ما و به‌ویژه رییس جمهوری اوکراین، آماده گفت‌وگو با روسیه در این زمینه هستیم».

ساعاتی پیش از آن، پترو پروشنکو، رییس جمهوری اوکراین، اعلام کرده بود او و رهبران شورشیان فرمان داده‌اند که روز جمعه آتش‌بس شود.

روز جمعه نشستی نیز میان نمایندگان اوکراین، روسیه و شورشیان اوکراینی هوادار مسکو در مینسک پایتخت بلاروس برگزار خواهد شد که آقای پروشنکو در اجلاس ناتو گفته است نسبت به آن تاحدی خوشبین است.

طرح آتش‌بس اوکراین را ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز چهارشنبه ارائه کرد که بر مبنای آن تجزیه‌طلبان باید پیشروی‌های خود را در داخل اوکراین متوقف کنند و نیروهای دولتی اوکراین نیز از مناطقی که نبرد در آنها جریان دارد، عقب بروند.

XS
SM
MD
LG