لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

توافق ایران و شش قدرت جهانی درباره زمان مذاکرات هسته‌ای


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۲۶ دی اعلام کرد که نمایندگان ایران و گروه ۵+۱ درباره زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای به توافق رسیده‌اند در حالی که محل برگزاری این مذاکرات هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای مهمانپرست که در نشستی با حضور خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت، شب گذشته علی باقری، معاون گروه مذاکره‌کننده ایران و هلگا اشمیت از طرف گروه ۱+۵، در مکالمه‌ای تلفنی درباره زمان مذاکرات هسته‌ای به توافق رسیدند، اما ۱+۵ هنوز به پیشنهاد ایران در رابطه با مکان برگزاری این مذاکرات پاسخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در عین حال نگفت که این مذاکرات در چه تاریخی برگزار خواهد شد.

پیش از این به نقل از سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران گفته می‌شد که مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در آخرین روزهای ماه ژانویه برگزار می‌شود.

همچنین از شهر استانبول به عنوان میزبان احتمالی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، شامل، کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین و آلمان سخن می‌رفت.

اما آقای مهمانپرست در اظهارات خود این اخبار را نه تایید و نه تکذیب کرده است.

استانبول فروردین امسال نیز میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی بود که پس از وقفه‌ای ۱۵ ماهه از سر گرفته می‌شد و پس از آن شهرهای مسکو و بغداد مکان برگزاری این مذاکرات بودند.

در همین حال ایران دور جدید گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه، ۲۷ دی در تهران انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به این مذاکرات، اظهار امیدواری کرد که «توافق جامعی» میان دو طرف حاصل شود.

او گفت: «آمادگی داریم نگرانی‌هایی را که ممکن است به لحاظ فنی وجود داشته باشد نیز رفع کنیم.»

این در حالی است که یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که نسبت به نتایج این مذاکرات خوشبین نیست و امیدی نمی‌رود که ایران به بازرسان آژانس انرژی اتمی اجازه دسترسی به تاسیسات نظامی پارچین را بدهد.

ایران تاکنون به درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت نظامی پارچین پاسخ منفی داده است. آژانس می‌گوید احتمال دارد که ایران در این پایگاه نظامی آزمایش چاشنی انفجاری بمب اتمی انجام داده باشد، اما ایران این ادعا را تکذیب کرده است.
XS
SM
MD
LG